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
auto
2024. 04. 19. péntek

Nyár elején már beszámoltunk róla, hogy a brit királyi postánál elsőként a Bristol East Central Delivery Office a teljes szállító- és gyűjtő járműparkját tisztán elektromos kisteherautókra cserélte. Akkor még csak 23 db dízel járművet vontak ki a forgalomból és cseréltek Peugeot e-Expert modellre, a projekt azonban ennél lényegesen nagyobb léptékű. 2025-től már csak elektromos járművek fognak vásárolni, 2030-tól pedig kizárólag elektromos gépkocsikat fog használni a Royal Mail, melynek flottája több mint 41.000 kézbesítő, levélbegyűjtő és egyéb feladatokra használt gépkocsiból áll.

Mutatóba sem maradt dízel kisteherautó a posta flottájában

Első körben, 2018-ban 100 db Peugeot Partner L2 Electric modellt vásároltak, amelyek tizennyolc körzetben, elsősorban Londonban és vonzáskörzetében teljesítettek szolgálatot. 2019-ben további 190 db tisztán elektromos autó került a flottába. Akkoriban a brit posta még csak remélhette, hogy idővel jelentős megtakarítást hoz majd az elektrifikáció, szerencsére ma már konkrét tények igazolják, hogy hosszú távon jóval kedvezőbb fenntartási költségekkel számolhatnak, mint a korábban használt dízelüzemű járművek esetében.

Villanyautó teszt: Peugeot e-Expert

A következő lépés pedig összesen háromezer elektromos jármű beszerzését jelenti, amellyel megtízszerezik a emissziómentes járműveik számát. A pontos modellmix egyelőre nem ismert, azt azonban megerősítette a hivatal, hogy a korábbi gyakorlatnak megfelelően jelentős részben Peugeot gyártmányokról lesz szó, részint az ezekkel szerzett kedvező tapasztalatoknak, részint a kiépített szervizellátottságnak köszönhetően. Valószínűleg a Peugeot mindkét jelenleg forgalmazott kisteherautója, azaz az e-Partner (kétféle tengelytávval és karosszéria hosszal), valamint a nagyobb e-Expert modell (amely kétféle tengelytávval és három karosszéria-mérettel kapható) egyaránt komoly szerepet kap majd a beszerzésben.

A 3000 jármű szállítása természetesen több lépcsőben történik majd, de az első járműveket már idén októberben használatba veszik a kézbesítők. Az új modelleket elsőként a behajtási korlátozással védett, alacsony károsanyag-kibocsátású zónákban, valamint a ’zöld városokban’, azaz azokon a településeken fogják szolgálatba állítani, ahol a lakosság a leginkább fogékony a fenntartható életvitel iránt, és ahol a vállalkozások és állami szervek nagy arányban, aktívan tevékenykednek a környezet védelmének érdekében. A járművek beszerzésével egy időben a Royal Mail a töltő-infrastruktúráját is bővíti az érintett körzetekben, ami az elektromos flotta további bővítését is elősegíti majd.

A megtakarítások az elektromos járműflotta növekedésével párhuzamosan egyre jelentősebbek lesznek, de az anyagi előnyök mellett környezetvédelmi szempontból is vezető helyzetbe emelik a szolgálatot az elektromos furgonok. Mondta Simon Thompson, a Royal Mail vezérigazgatója. Hozzátette, hogy az egy küldeményre eső CO2-kibocsátás terén már ma is jobban teljesít a Royal Mail, mint bármely más brit csomagküldő vagy szállító szolgáltató. (Igaz ehhez az is hozzájárul, hogy a vállalat 85 ezer gyalogos kézbesítőt is alkalmaz.)

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

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.