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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Vizsgálat indult az álló járművekbe rohanó Teslák miatt

elektromos autó

Az Egyesült Államok nemzeti közúti közlekedésbiztonsági hivatala (NHTSA) bejelentette, hogy vizsgálatot indít a Tesla Autopilot ügyében, mivel felmerült a rendszer felelőssége legalább 11 balesetnél, melyekben egy Tesla álló, megkülönböztetett jelzést használó járművekkel ütközött. A balesetek többsége sötétedés után történt, az álló járművek jól ki voltak világítva, tehát jól láthatók voltak. A 11 esetben megerősítést nyert, hogy a Teslában be volt kapcsolva az Autopilot  funkció, amely nevével ellentétben nem egy magára hagyható önvezető rendszer, hanem egy kettes szintű vezetéstámogató rendszer, adaptív sebeségtartó automatikával és aktív kormányzást megvalósító sávkövető rendszerrel. Az Autopilot tehát nem keverendő össze a jelenleg beta verzióban kiadott Teljes Önvezetés (FSD – Full Self Driving) megoldással.

A 11 vizsgált balesetből 4 idén történt, 3 az előző évben, kettő 2019-ben és 2 eset még 2018-ban. A vizsgálat a Tesla minden Autopilot verzióval rendelkező modelljére kiterjed, tehát a Model S, Model X, Model 3 és a Model Y egyaránt érintett, 2014-es gyártástól napjainkig.

A vizsgált 11 eset közül az első 2018. január 22-én történt, Culver City-ben (Fotó: Facebook / Culver City Firefighters)

A vizsgálat során ellenőrizni fogják a Tesla által a járművezető jelenlétének és figyelmének felügyeletére alkalmazott technológiákat és módszereket. A hatóság ugyanis hangsúlyozta, hogy jelenleg nincs olyan önvezető rendszer, amely magára hagyható, a járművezetőnek folyamatosan készenlétben kell lenni az irányítás átvételére, hiszen a felelősség még mindig az övé.

Az álló járművek észlelésének elmulasztása egyébként nem csak a Tesla Autopilot, de egyéb gyártók vezetéstámogató rendszereinek is komoly hiányossága. A probléma gyökere vélhetően a túl gyakori fantom-fékezés elkerülésében keresendő, ezért fontos hangsúlyozni, hogy a járművezetőnek folyamatosan figyelnie kell a forgalmat, és ha szükséges be kell avatkoznia.

Ahogy egyre ügyesebbek a vezetéstámogató rendszerek, úgy fognak a járművezetők egyre gyakrabban elbambulni és kevésbé figyelni a forgalomra. Az átmeneti időszakban, amikor a rendszerek már sokat segítenek, de még nem hagyhatók magukra, az autógyártóknak komoly fejtörést jelent a vezető éberségének és figyelmének folyamatos és alapos felügyelete. Az alábbi cikk összefoglalja, hogy mennyire nehéz megkerülni ezeket az éberségfigyelő rendszereket az egyes gyártók autóiban.

Lepődjünk meg: az összes vezetőasszisztens átverhető!

Címlapkép: Facebook / Culver City Firefighters

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.