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
auto
2024. 04. 24. szerda

A hétköznapokban szinte sosem kell a 150-160 km-t mennem, így az elmúlt egy hónapban – bár többször is voltunk hosszabb úton a Honda e-vel – nem igazán volt lehetőségem az autó töltési görbéjének megfigyelésére. A múlt hétvégi gönyűi villanyautós találkozó azonban jó alkalmat kínált erre is, hiszen otthonról közel 140 km-t kellett utazzak többnyire autópályán, visszafelé úton pedig Gönyűről bő 16 km-re volt a bábolnai Ionity töltő, ami ideális helyszínnek kínálkozott egy ilyen teszthez (azt leszámítva, hogy ezek az ABB töltők nem írják ki a pillanatnyi töltés teljesítményt, így azt az adatok lejegyzetelése után az idő és a töltéshez felhasznált energia alapján kell minden egyes időszeletre kiszámolni).

Így telt a villanyautósok találkozója Gönyűn

Micsoda? Csak 160 km a hatótáv?

A találkozón megtett bemutató kört is beszámítva nagyjából 160 km-t autóztam, mire 3%-kal a töltőhöz értem. Gönyűig az autópályás 110 km/h-s tempó (többnyire GPS szerint) mellett 15,6 kWh/100 km-re adódott a fogyasztás, ami végül a sok állóhelyzeti klímázással 16 kWh/100 km-re kúszott fel. A nagyjából 28 kWh-s nettó akkukapacitás mellett ezzel a fogyasztással stimmel is a hatótáv. A Honda e egy elsődlegesen városi használatra szánt autó, ami miatt csak egy relatíve kicsi akku került bele. Ha azt feltételezzük, hogy otthon minden éjszaka lehetőség van a napközben elhasznált energia pótlására, akkor a fogyasztásnak sincs túl nagy jelentősége. Hosszú úton viszont visszaüt a pazarlás, így 140-160 km-enként meg kell vele állni tölteni. Ez ha nem is a legideálisabb dolog, azért nem is ördögtől való. A bő 300 km-es Veresegyház-Gönyű-Veresegyház utat is sikerült egyetlen hosszabb töltéssel teljesíteni, de ha nincs a töltésteszt, akkor inkább két rövidebb töltést iktattam volna be az utazásba.

De legalább gyorsan tölt?

Feltéve, hogy tudjuk, hogy milyen az autó töltési görbéje, vagyis hogy milyen töltöttségi szintnél milyen teljesítménnyel (sebességgel) tölthető. Egyértelmű, hogy minél nagyobb a teljesítmény, annál több km-re elegendő energia tölthető vissza az akkuba minden egyes töltésre szánt percben.

A Honda e-vel nem igazán éri meg kifizetni az Ionity töltők felárát, ugyanis csak 0% és 14% között lehet 50 kW-nál nagyobb teljesítménnyel tölteni, 15%-tól a töltés teljesítmény már csak 42,5 kW, így az 50 kW-os töltők is megfelelőek az autó számára. Mondanom sem kell, hogy az autósok egy jelentős része 10% (16 km-nél kisebb hatótáv) alá valószínűleg nem szívesen megy, úgyhogy csak akkor fog ilyen tartományban tölteni, ha nagyon elszámolja magát.

Ha a 40 kW fölötti teljesítményt 70-80%-ig tudná tartani, akkor nagyjából 24 perc alatt 10%-ról 80%-ra lehetne tölteni az akkut. Viszont a töltési teljesítmény a beépített akkuhűtés ellenére is több lépcsőben csökken. Először 34%-tól esik 30 kW-ra, majd 66%-tól 20 kW-ra. Így 10%-tól 80%-ig majdnem 38 perc a töltési idő. Igazából 70% fölé már csak akkor érdemes tölteni, ha más miatt egyébként is ott állnánk (kényelmesebb ebéd, vagy egyéb elfoglaltság), de a percalapú töltőket a Honda e-vel 66% fölött érdemes kerülni. 10%-tól 70%-ig nagyjából annyi idő alatt (28 perc) tölt fel, mint amire szükség van a 70%-tól 98%-ig való töltéshez. A folyamat egyébként 98%-nál leáll.

 

A Honda e nincs ugyan bezárva a városokba, és a sűrű töltőhálózatnak köszönhetően jóval könnyebb vele ma nagyobb távokat megtenni, mint 5-6 éve egy Nissan Leaffel, de a hosszabb utakra nem csak a kis csomagtartó, hanem a korlátozott hatótáv és a nem túl gyors töltés miatt is nehezebb vele elindulni. Elsősorban nem külföldi nyaralásra járós autó, de azért volt hogy kényelmesen megtettem vele napon belül 400-430 km-t. A hatótávparára érzékenyebbeknek kevésbé ajánlom, mert a lehető leggyorsabb utazás érdekében a töltőkhöz mindenképpen célszerű 10% alá merült akkuval érkezni, és 66% fölé sem igazán érdemes engedni a töltést. A hosszabb utak ugyanis több, jól időzített, rövidebb megállóval teljesíthetők a leggyorsabban. De a legjobban a városban és az agglomerációban érzi magát, ahol 3-5 napot is elmegy utántöltés nélkül.

Normális? 98%-ig tölt Ionity töltőn?

Aki a fentieket látva a szellemi épségem miatt aggódna, azt megnyugtatom: nem 280 Ft/kWh díjon töltöttem, hiszen a Carge applikációval az első töltés ingyenes. Ezt az első alkalmat használtam el erre a töltésre. Mindent az olvasókért a tudomány nevében! De ha csak 280 forint/kWh díjon tudtam volna kipróbálni, akkor is megtettem volna, hiszen ha mi sem próbáljuk ki, akkor ki tenné meg?

Carge – így lesz egyszerűbb a villanyautó töltés

Antalóczy Tibor

A Villanyautósok.hu alapítója és főszerkesztője, e-mobilitás szakértő. 2014 óta elektromos autó használó, és külső tanácsadóként számtalan hazai elektromobilitási projekt aktív segítője.