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
auto
2024. 04. 24. szerda

Az Audi három különböző tanulmányautót is megálmodott arra a feladatra, hogy bemutassa, miként képzeli el a luxus és a technológia átalakulását a következő években. A nevében a sphere utótagot viselő elektromos koncepciók közös tulajdonsága, hogy tervezésük során a négykarikás prémium márka dizájnerei az utastér kialakítását helyezték előtérbe, minden más szempontot az utascentrikusság mögé sorakoztattak fel. Ahhoz, hogy a jövő luxuslimuzinjainak utasai a maximális kényelmet élvezhessék, az Audi a vezetés terhét is levenné róluk, így ezekben az autókban már csak akkor bukkannak fel a pedálok és a kormánykerék, ha az utas maga szeretné vezetni a járművet.

A múltból építi a jövő autóját az Audi

A trió legelső tagját, a Skysphere névre hallgató roadstert augusztusban láthattuk. A modell különlegességét az jelenti, hogy változtatni tudja hosszúságát, egy 5,19 méter hosszú önvezető GT-ből gombnyomásra 4,94 méteres, ember által is vezethető kabrió lesz.

Bond filmbe illő autót tervezett az Audi

Az efféle trükköket az időutazás második állomására hátrahagyta az Audi – a múlt héten prezentált Grandsphere tanulmány már egy sokkal valósághűbb dizájnt képvisel, sőt, elmondása szerint a három Sphere közül ez áll a legközelebb egy sorozatgyártott autóhoz. Habár ebben a formában nem megy gyártásba a szedán, stílusjegyei és technológiái biztosan visszaköszönnek néhány éven belül, mégpedig valószínűleg a 2025-től értékesített új, tisztán elektromos A8-ason.

A Grandsphere nem kis autó, 5,35 méteres hosszához, 2 méteres szélességéhez, és 1,39 méteres magasságához hatalmas, 3,19 méteres tengelytáv tartozik, de az áramvonalas forma gondoskodik arról, hogy az egy tradicionális szedán helyett inkább egy négyajtós GT-re emlékeztető óriás könnyedén hasítsa a levegőt.

Az elektromos Audikra jellemző, úgynevezett Singleframe hűtőmaszk ezen a tanulmányautón egy formabontó megoldásként van jelen, hiszen ezúttal nem egy kontrasztos, bekeretezett maszkot visel az orrán az autó.

A Grandsphere-ben nincs B-oszlop, mivel az ajtók ellenkező irányban nyílnak, mintha csak egy hatalmas csarnok kapuit tárnák ki az érkezők előtt. Az autóban 2+2 személynek van hely, de az azért érezhető, hogy az utasteret elsősorban az első két ülésben ülők számára tervezték, ezek az ülések hátra is tolhatók, illetve 60 fokban hátra is dönthetők. A 4-es szintű önvezetésnek köszönhetően a kormánykerék és a pedálok visszahúzódhatnak, további helyet felszabadítva az utasoknak.

Az utastér érdekessége, hogy nemhogy manuális kapcsolók nincsenek, de még érintőkijelzők sem. Helyettük érintőfelületek vannak, amelyekre projektorral vetítik ki az adatokat. Ilyen például a műszerfal helyén körbefutó faberakás, ami állítólag semmit nem ront a felbontáson és az olvashatóságon, sőt, még mozizásra vagy videókonferenciára is alkalmas. Mindezek mellett természetesen kézmozdulatokkal, és beszéddel is vezérelhetők bizonyos funkciók.

A Grandspere látványos karosszériáját az úgynevezett Premium Platform Electric (PPE) padlólemezre illesztették rá. Ez az alap olyan műszaki jellemzőket enged megvalósítani, mint a 120 kWh-s lapos akkucsomag a két tengely között, amely akár 750 kilométeres hatótávolságra is elegendő lehetne ebben a modellben. Mindkét tengelyen egy-egy villanymotor dolgozik, amelyek együttes teljesítménye 530 kW 960 Nm nyomatékkal. A 0-100-as gyorsulás csak egy hajszállal tart tovább, mint 4 másodperc. A 800 V-os rendszert kihasználva 10 perc alatt 300 kilométeres távolsághoz elég energiát is fel tud venni a villany-Audi, de az 5-80%-os töltéshez sem kell 25 percnél több az elméleti legjobb körülmények között. A villámtöltés plafonja 270 kW-nál húzódik.

A harmadik Sphere tanulmány az Urbansphere nevet viseli, és 2022-ben mutatkozik be, így a most induló IAA 2021 rendezvényen csak a trió első két tagját állítják ki.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.