PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly9oeXVuZGFpLmh1L21vZGVsbGVrL3VqLWtvbmEtZWxlY3RyaWMvIiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL2h5dW5kYWkuaHUvbW9kZWxsZWsvdWota29uYS1lbGVjdHJpYy8nLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTYwMHg1MDBweC5qcGciIG1lZGlhPSIobWF4LXdpZHRoOiA3MDBweCkiPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzA0L2h5dS1lZ3llYi1vbmxpbmUtZXZ6b2xkYXV0b2phYmFubmVyLTE5NDB4NTAwcHguanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wNC9oeXUtZWd5ZWItb25saW5lLWV2em9sZGF1dG9qYWJhbm5lci0xOTQweDUwMHB4LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+
auto
2024. 04. 24. szerda

Remekeltek a kínaiak az európai törésteszteken

elektromos autó

Az Euro NCAP európai törésteszt legutóbbi fordulójában származási helyük és hajtásláncuk típusa tekintetében is egészen változatos mezőny állt össze: a vizsgáztatott autók között szerepel egy kínai hibrid/plug-in hibrid (Lynk&Co 01) és egy szintén kínai tisztán elektromos modell (NIO ES8), egy német villanyautó (Audi Q4 e-tron), egy japán hidrogénautó (Toyota Mirai), valamint egy japán benzines jármű (Subaru Outback).

A Geely autógyártó csoport leányvállalataként működő Lynk&Co, továbbá a NIO autói azért különösen érdekesek, mert azon – egyelőre még kevés – kínai modellek közé tartoznak, amelyeket hamarosan Európában is forgalmazni fognak. A NIO ES8 például az az autó, amellyel a gyakran a Teslához hasonlított kínai márka megvetette a lábát Norvégiában.

Új villanyautó technológiával tör be Európába a kínai NIO

Habár az európai vásárlóknak vannak fenntartásaik a kínai gyártmányú járművekkel szemben, a töréstesztek arról árulkodnak, hogy a biztonság miatt nincs ok az aggodalomra. Mind a két modell ötcsillagos eredménnyel zárta a teszteket.

A Volvo XC40-nel azonos alapokra épített Lynk&Co 01 ötajtós SUV a négy fő vizsgálati kategória közül a járókelők védelmében teljesített leggyengébben, ebben 71%-ot ért el, de a biztonsági asszisztensek, a gyermekutas-védelem, és a felnőttutas-védelem csoportban is 80% fölötti eredménnyel végzett. Utóbbiban kiemelkedő, 96%%-os teljesítményt mutatott, amin belül említésre érdemes a maximális pontszám az oldali ütközéseknél – teszi hozzá az Euro NCAP közleménye.

A NIO ES8-at is a járókelőkre találták legveszélyesebbnek a tesztelők, de ezt ellensúlyozza a 82%-os felnőtt-, és a 84%-os gyermekvédelem, valamint a kiválóan működő asszisztensrendszerek (92%). Ezeken belül az Euro NCAP az önálló vészfékezést, valamint a többi ütközéselkerülő funkciót emeli ki.

Az Euro NCAP főtitkára, Michiel van Ratingen úgy fogalmazott:

„Európában folyamatban van a kínai gyártású, új energiájú járművek (NEV) első hullámának érkezése, a BYD, az XPeng, a DFSK, a Seres stb. új modelljeivel. Sajnos, sok ezek közül még mindig nem igazán átlátható az európai fogyasztók számára a biztonság tekintetében. A Lynk & Co és a NIO azonban azt mutatják, hogy a „Made in China” többé már nem pejoratív kifejezés az autóbiztonság tekintetében. Itt van két új autó, mindkettő kínai fejlesztésű, amelyek rendkívül jól teljesítenek tesztjeinken. Nyilvánvaló, hogy minden gyártó tudja, hogy az Euro NCAP magas színvonalat vár el tőlük, ha Európában szeretnének eladni autókat, és örömteli, hogy készek befektetni a legjobb biztonsági besorolás érdekében.”

A forduló két másik kibocsátásmentes modellje, a Q4 e-tron, valamint a Mirai szintén ötcsillagos eredményt ért el, utóbbinál az Euro NCAP kiemeli, hogy bár sokan tartanak az üzemanyagcellás technológiától a magas nyomású hidrogéntartályok miatt, a tesztek azt mutatják, hogy ez a fajta hajtásrendszer semmivel sem csorbítja az autó biztonságát.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.