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
auto
2024. 04. 20. szombat

Elcsapja a jávorszarvast, vagy felborul a Model Y?

elektromos autó

A Mercedes egykori A osztálya mondhatja magáénak azt a kétes dicsőséget, hogy miatta vált ismertté az ún. jávorszarvas teszt. Ilyenkor azt szimulálják, hogy az autó országúti sebességgel kerül ki egy hirtelen előbukkanó akadályt, majd tér vissza a saját sávjába. A tesztkörnyezetben az akadályok természetesen bóják, de a valóságban az útra tévedő nagyvadat kell ideképzelni – innen az elnevezés.

A Merci kisautója anno csúfosan megbukott, a gyártónak módosítania kellett, például standard lett az ESP a szérián, azóta pedig nagyjából minden autóval elvégzik ezt a kísérletet a különböző szaklapok. Különösen a magasabb építésű SUV-k esetében lényeges ez, hiszen ezek súlypontja is magasabban van, így a hirtelen szlalomozáskor elméletben előfordulhat, hogy felborulnak.

Majdnem rekord

A spanyol km77 autós magazin szokásos tesztjében eddig csak a Tesla Model 3 és a Ford Focus vizsgázott jobban, de így is kiváló eredmény, hogy a Model Y 83 km/h belépő sebességgel is megcsinálta a mutatványt. Bár természetesen a manőver közben fékez a sofőr, és némileg még így is megcsúszik az autó, sikerült a bóják érintése nélkül abszolválni a gyakorlatot, és ami még fontosabb, nemhogy nem borult fel az autó, még csak el sem emelkedett a talajtól a jobb hátsó kerék. (Persze nagyobb sebességnél már repültek a bóják, de itt pont az a lényeg, hogy a határon túl tolják az autókat).

Természetesen a villanyautóknak van egy hatalmas, már-már nem túl fair előnyük ebben a számban, hiszen a 400-500 kilós akkupakk a kocsi aljában szinte garantálja a remek teljesítményt a teszten, illetve a való világ kanyargós útjain – szarvassal, meg anélkül is.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.