Arról talán már kevésbé folyik vita, hogy a jövő a belsőégésű, vagy a villanymotoré-e. Vannak aki még a hibridekben hisznek, mások a hidrogénre esküsznek, és természetesen akkumulátoros autóknak is sok híve van, de ezekben mind közös, hogy villanymotor (is) hajtja őket. Abban viszont eltérnek a prognózisok, hogy mennyire lesz gyors az átállás. A legfrissebb adatok szerint nagyon. A csillagok együttállása Bár mi itt ezen az oldalon örülünk minden jó hírnek a villanyautók térnyerése kapcsán, úgy korrekt, ha a hírnek megágyazunk némi háttérrel. Először is, a konnektorosba beletartozik minden plug-in hibrid is, tehát nem csak a tisztán elektromos autókról beszélünk. Másodszor, a világ, és kontinensünk autópiaca a globális chiphiány miatt lázas állapotban van, a Jato Dynamics autóipari elemzőcég adatgyűjtése alapján augusztusban 18%-kal adtak el kevesebb autót, mint tavaly ilyenkor, 2019-hez képest pedig 33% a visszaesés. Éves szinten még mindig jobban áll az autópiac, mint tavaly ilyenkor, eddig 900 ezerrel több, azaz közel 8,1 millió autót adtak el Európa 26 országában 2021-ben, de az augusztus nagyon gyengére sikerült, mindössze 710 ezer újautó talált gazdára. Forrás: Jato Dynamics Ezzel együtt nem csak arról van szó, hogy az autógyártók a CO2 kvóták miatt az elérhető chipeket inkább villanyos modellekbe rakják, a Jato felmérése azt mutatja, hogy több új, vonzó modell megjelenésével egyre többen keresik kifejezetten az elektromos autókat. Ezt leginkább a dízelek sínylették meg, ugyanis most augusztusban először fordult elő, hogy több konnektoros autót adtak el Európában, mint dízelt. Forrás: Jato Dynamics A 20% dízel, 21% konnektoros arány nem csak a helycsere miatt fontos, hanem igazán azért lényeges, mert tavaly ez a meccs 29:11-re, két éve pedig 30:3-ra állt. Tehát míg 2019-ben tízszer annyi dízel fogyott, mint villanyos, idén pariba került a két hajtáslánc az eladásokban. A hosszabb távú grafikonból az is látszik, hogy volt már erősebb hónapja is a villanyosoknak, hiszen tavaly decemberben a gyártók az éves CO2 kvóta miatt minden elektromos modellt beregisztráltak eladtak, ami képes volt négy keréken gurulni, de a dízelek térvesztése folyamatos, meredek, és úgy tűnik megállíthatatlan. Forrás: Jato Dynamics A tűzijáték még csak most jön A fenti adatsornak augusztussal van vége, de tudjuk, hogy a piacvezető villanyautó gyártóknak mindig a negyedév utolsó hónapja a legerősebb, így előre borítékolható, hogy szeptemberben még markánsabb lesz a villanyosok előretörése. Forrás: Jato Dynamics Ha az augusztusi eladások részleteit böngésszük, azt találjuk, hogy Magyarországon 9.649 újautó fogyott, ami 12%-os visszaesés tavalyhoz képest, de éves szinten a 85 ezer eladott darabbal még mindig plusz 8%-ban vagyunk. Európai szinten a BMW csoport, a Daimler, a Ford, a Geely, a Honda, a Renault-Nissan, a Stellantis, a Tata és a VW csoport is 15-40% körüli visszaesést produkált az elmúlt hónapban, de éves szinten a Ford, a Honda, és a Renault-Nissan kivételével mindenki pluszban van. A kínai gyártók eladásainak növekedése 100% feletti, de elég szerény számokról beszélünk, a Tesla viszont 75%-os növekedéssel zárta az első 8 hónapot. A tisztán elektromos modellek között augusztusban a Zoe bukta a legnagyobbat (-35%), de számos új modell (ID.3, ID.4, Mustang Mach-e, Enyaq, Model Y, 500e) is megjelent a listán. Eközben a belsőégésű motoros modellek eladásainál egy-két kivételtől eltekintve még a Top 10-ben is stagnálást, vagy két számjegyű visszaesést látunk. Forrás: Jato Dynamics Biró BalázsA fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak. Google hírek iratkozz fel! Heti hírlevél iratkozz fel! Kővédő fólia védd az autód!