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
auto
2024. 04. 19. péntek

Megadóztatnák az elektromos autókat a norvégok

elektromos autó

Norvégiában a tisztán elektromos autók mentesülnek a 25 százalékos általános forgalmi adó alól, és a vásárlóknak a szennyezés mértéke alapján kiszabott szén-dioxid-, és nitrogén-oxid-adót sem kell fizetniük kipufogógázok hiányában. A villanyautó-vásárlóknak járó kedvezményekre és a hagyományos autók szigorú adóztatására épülő szabályozási rendszer miatt, melyet itt mutattunk be részletesebben, a skandináv ország a világ legfejlettebb villanyautópiacává nőtte ki magát. Habár a kormányzat 2025-re tűzte ki a belsőégésű motoros járművek értékesítésének betiltását, a jelenlegi tendenciát követve előfordulhat, hogy jövő áprilisra már senkinek sem fog kelleni szennyező autó.

Nem bírják kivárni a betiltásukat a hagyományos autók

Ez a hihetetlen lendület azonban könnyen megtörhet, amennyiben a szeptemberben megválasztott új norvég kormány megadóztatja az elektromos autókat. A Reuters számolt be arról, hogy elveszíthetik áfamentességüket azok a villanyautók, amelyek 600.000 norvég koronánál, átszámítva körülbelül 21,7 millió forintnál drágábbak, noha a hírportál úgy tudja, hogy nem a teljes vételárra vonatkozó 25%-os áfát vezetnék vissza, hanem csupán azt az összeget terhelnék ekkora mértékű adóval, amely a 600 ezer koronás limit felett van.

A drágulás érintené többek között a Porsche Taycant, a Q4 e-tron (és Sportback) kivételével valamennyi tisztán elektromos Audit, de még a Tesla két népszerű csúcsmodellje, Model S és a Model X sem maradna a kedvezményezettek kategóriájában. Egy alapfelszereltséggel kért Model S Long Range vásárlásánál mindez azt jelentené, hogy a 929.990 koronás vételár 1 millió és 12 ezer korona környékére nőne.

A norvégok az adót az igazságosabb rendszer miatt vetnék ki a drágább villanyautókra. „Ez [az adómentesség] egy támogatás, és minél drágább az autó, annál nagyobb a támogatás” – magyarázta Jonas Gahr Støre, a Munkáspárt elnöke. Hozzátette, hogy az utóbbi időben akkora mértékben bővült az elérhető elektromos modellek száma, hogy bárki, aki villanyautót szeretne venni, talál magának olyat, amit továbbra is áfamentesen tud majd vásárolni.

Christina Bu, a Norvég Villanyautós Közösség elnöke szerint az időzítés nem megfelelő, ugyanis végre a legészakibb területeken is, ahol a legnagyobb a hideg és az utakon rénszarvascsordák kelnek át, meghaladja az elektromos autók értékesítésének aránya a hagyományosokét és hibridekét, s ezt a dinamikus átállást nem lenne szabad most megakasztani.

Azt egyelőre nem tudni, hogy elfogadják-e a tervezetet, és ha igen, mikor léphet életbe.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.