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
auto
2024. 03. 29. péntek

Amikor a Tesla 2017-ben bemutatta a Semi prototípusát, még nem is sejtette a vállalat, mekkora bajba kerül emiatt. 2018 májusában jött aztán a hír, hogy a Nikola 2 milliárd dollárra perelte őket, mert szerintük ellopták a hidrogénkamion dizájnját.

A per azonban úgy néz ki érdemi tárgyalás nélkül lesz lezárva.

Nem működik együtt

Ritka az, amikor egy peres ügyben pont a sértett fél nem működik együtt a bírósággal, és nem mutatja be az ígért bizonyítékokat, terhelő anyagokat. Pedig a nagy kamion perben pont ez történik.

2018-ban azt állította a Nikola, hogy a Tesla kamionjának íves szélvédője, aerodinamikus formája, és középre helyezett ajtaja mind olyan dizájnelemek, amelyeket ők védettek le előbb, a villanyautó gyártó pedig másolja a megoldásaikat.

2 milliárd dollárra perli a Teslát a Nikola Motors, mert állítólag lekoppintotta a kamionját

2020 őszén azután a Tesla dobta vissza a labdát, amikor arról nyújtott be bizonyítékokat a bíróságnak, hogy a szóban forgó Nikola One tervek nem is a hidrogénes cégtől származnak, hanem egy 2010-es pályázati anyagból, amit Adriano Mudri, a Rimac mai vezető formatervezője készített. A The Financial Times utánajárt és megtudta, hogy a terveket Trevor Milton, a Nikola egykori vezetője 2015-ben vásárolta meg.

Nem is a Nikoláé a dizájn, amiért beperelte a Teslát

Az azonban eléggé nyilvánvalónak tűnik így is, hogy a hidrogénkamionos vállalat által kifogásolt stílusjegyek nagyon gyakoriak a futurisztikusibb, áramvonalasabb kamionok tervein, és nincs bennük semmi egyedi. A meglepő inkább az, hogy szabadalmi oltalmat kaptak.

Idén júliusban aztán a bíróság felszólította a feleket, hogy jelöljenek meg egy újabb időpontot, amikor előadják álláspontjaikat, bemutatják az érveket, de egyik fél sem válaszolt. Ez a Tesla esetében még érthető is, nem nekik sürgős az ügy, de a felperesnél megmagyarázhatatlan. A bíró is így gondolja, mert közleménye szerint a Nikola nem működik együtt, és az ügy 2018 óta csak sodródik anélkül, hogy ennek megfelelő magyarázata lenne.

A bíróság október 6-ig adott utolsó határidőt a Nikolának, hogy jelentkezzen, ellenkező esetben egyszerű adminisztratív eljárással lezárja és semmisnek tekinti a pert. A cikk publikálásáig nem találtuk bizonyítékát, hogy az ügyben bármi előrelépés történt volna.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzAyLzIwMjQtMDItMDEtdm9sdGllLWV2LTEzMDB4NjAwLTQuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMi8yMDI0LTAyLTAxLXZvbHRpZS1ldi0xMzAweDYwMC00LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.