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
auto
2024. 04. 20. szombat

A német választások árnyékában, a távozó közlekedési miniszter utolsó lépéseként döbbenetes méretű programot jelentettek be, amivel Európa közepe valóságos villámtöltő-paradicsom lesz. Nem a jövőben, hanem mindössze két éven belül. A Deutschlandnetz, azaz német töltőhálózat névre keresztelt program 2 milliárd euróból hozna létre közel ezer helyszínen működő, rendkívül nagy teljesítményű hálózatot, mégpedig tisztán állami pénzből, de a nagy szolgáltatók által üzemeltetve.

Mégis mindenki tiltakozik, és Uniós perrel fenyeget.

Kánaán

Villanyautós szemmel nézve a német terveket úgy érezhetjük magunkat mint egy kisgyerek, aki karácsony este az ajándékokat kibontva azt látja, hogy megkapott mindent amit kért, sőt. A Nextmove jóvoltából kaptunk egy hasznos kis összefoglalót is a legfontosabb adatokról.

A frissen publikált pályázati anyag Németországot 6 régióra, azon belül 23 csomagra, azon belül pedig 900 területre osztja, ahol 2022 tavasza és 2023 vége között nagy teljesítményű CCS csatlakozós villámtöltőket kell telepíteni. A töltőket 3 fő kategóriába sorolják: vannak autópálya mellettiek, a helyi 2 kilométeres sugarú ellátási területet kiszolgáló csoport, valamint további 200 a pihenőhely nélküli autópálya kiállókba kerül majd. A csomagok úgy kerültek összeválogatásra, hogy ne alakulhasson ki monopólium egy adott régióban sem.  Az S-M-L-XL méretkategóriával ellátott helyszíneken 4-8-12-16 állásos töltők kerülnek majd kihelyezésre, és a hazai 50 kilowattos pusztából nézve szédületes teljesítménnyel rendelkeznek majd. A műszaki kiírás szerint ugyanis a 200-920 volt között működő oszlopoknak támogatniuk kell a 400 illetve 800+ voltos autókat is, és

a minimális névleges teljesítmény 200 kW, az elvárt csúcsteljesítményük pedig 300+ kW kell hogy legyen. A töltőknek képesnek kell lenniük legalább 500 A áramerősség átvitelére, és jól olvasható LCD kijelzővel kell felszerelni őket, ahol németül és angolul is szerepelnek az adatok és az ár. Az összes oszlopnak indíthatónak kell lennie NFC tokennel, applikációval, kötelező a bankkártya elfogadó terminál is, de támogatniuk kell a plug & charge szabványt is, azaz, ha az autó is tudja ezt, a töltés automatikusan indul csatlakozáskor, fizetni pedig majd később, egy havi számla alapján tudunk a szolgáltatónak.

A kiírás leszögezi, hogy a minimális teljesítményt minden oszlopnak tudnia kell, akkor is, ha tele van a töltőállomás, de engedélyezi, hogy ehhez akkumulátorokat alkalmazzanak a fix költségek csökkentésére. Előnyben részesíti azokat a pályázókat, amelyek vendéglátóipari egységeket, kávézókat, mosdókat is telepítenek, de ugyanígy a fedett töltőoszlop, illetve a napelemek használata is szorgalmazott.

Így osztották fel Németországot töltő-régiókra.

Kötelező továbbá a töltésre használt energia 100%-át megújulókból biztosítani, vásárolni.

A pályázati feltételek része, hogy a cehhet, úgy mint a beruházás költségét és az első 8 év üzemeltetési költségeit is száz százalékban a német állam állja. Cserébe az áram fogyasztói ára a 38-44 cent (137-159 forint) per kilowattóra közötti sávban mozoghat – ennél kevesebbet és többet nem lehet kérni érte,

kivéve, ha másodlagos szolgáltató, mondjuk egy töltőkártyát üzemeltető cég vagyunk, de kérdés miért venné tőlük drágábban bárki is az áramot, ha az oszlopon olcsóbban kifizetheti. Összehasonlításként, a minisztérium számításai szerint az elektromos áram beszerzési ára 23 cent körül van, a Nextmove gyűjtése alapján pedig a jelenlegi hálózatok – havidíjas csomag nélkül – ennyit kérnek a töltésért:

cent / kWh cent / perc
Aral 69
EinBW 46 6
Ionity 79
Allegro, Fastned, Shell 59
Tesla 40

A főbb útvonalak és autópályák mellé tervezett 900 helyszínen és 8800 töltőponton túl további 200, kisebb forgalmú parkolóban lesz még töltő. Egy vállalat maximum 3 csomagot nyerhet meg a pályázati anyagból, így a kiírásnak 8 nyertese lehet.

Mindenki tiltakozik

Ingyen állami milliárdok, jövőbiztos és villámgyors töltők, kényelmes fizetés és többletszolgáltatások az ügyfeleknek… mégis mindenki tiltakozik.

Példa az autópálya, regionális és pihenőhely nélküli csomagokra.

A nagy német töltőszolgáltatók közös, háromoldalas levélben kifogásolják a pályázat feltételeit, és egy közös ügyvéd képviseli őket az ügyben. Bár a Nextmove által megszólaltatott vállalatok mindegyike  fontolgatja az indulást, az ügyvéd által tolmácsolt véleményük is egyértelmű: példátlan állami beavatkozásnak tartják a programot a szabad versenybe. Egyesek odáig mennek, hogy

a töltőinfrastruktúra államosításáról beszélnek.

A 15 vállalat, köztük az Aral, az EnBW, a Fastned, az Ionity és a Tesla is természetesen főképp az államilag megszabott árakat kifogásolja. Mint mondják, ez közel egy évtizedre befagyasztaná a versenyt, ráadásul rendkívüli érvágás azoknak, akik már most is rendelkeznek saját hálózattal. A korábbi töltőoszlopokat jórészt saját tőkéből finanszírozták, de azok soha nem fognak megtérülni, ha mellette nyomott áron felhúznak az állami program keretében töltőket. Bár elméletileg a meglévő infrastruktúrát figyelembe vették a helyszínek kijelölésekor, a Tesla hálózat mintegy 100 német helyszínét például nem számolták be ebbe, mert magánhálózatnak titulálták. De probléma messze nem csak az amerikai márka töltőit érinti.

A pályázati kiírás egy másik kitétele sem kevésbé kétélű penge, ugyanis amennyiben nyereséget termelnének a szolgáltatók a töltők üzemeltetésével, azt be kellene fizetni az állami kasszába.

Ha a közös levél nem talál értő fülekre, a cégek pert helyeztek kilátásba. Emlékeztetnek rá, hogy a berlini önkormányzat egy korábbi intézkedése, az albérleti árak plafonjának meghúzása már alkotmányellenessé lett nyilvánítva, így amennyiben a szövetségi kormány végrehajtja a pályázatban meghatározott intézkedést, arra hasonló sors vár. Azt is mondják, az egész program Európai Uniós versenyjogi szabályokba, és a közösség alapjogába ütközik.

Egyelőre még reménykednek a nyílt kritika hatásában, de amennyiben ez nem vezet eredményre, pert indítanak a program ellen. Egyes vélemények szerint a német jogszabályok értelmében a most távozó miniszter által kiírt pályázatot már az új kabinet sem tudja majd visszavonni.

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG90b2x0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQiIG9uY2xpY2s9ImphdmFzY3JpcHQ6d2luZG93Lm9wZW4oJ2h0dHBzOi8vd3d3LnZvbHRpZS5ldS8/dXRtX3NvdXJjZT12aWxsYW55YXV0b3NvayZ1dG1fbWVkaXVtPWVsZWt0cm9tb3NhdXRvdG9sdG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0JywgJ19ibGFuaycsICdub29wZW5lcicpOyByZXR1cm4gZmFsc2U7Ij48cGljdHVyZT48c291cmNlIHNyY3NldD0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMi8yMDI0LTAyLTAxLXZvbHRpZS1jaGFyZ2VyLTEzMDB4NjAwLTIuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMi8yMDI0LTAyLTAxLXZvbHRpZS1jaGFyZ2VyLTEzMDB4NjAwLTIuanBnIiBhbHQ9IiI+PC9waWN0dXJlPjwvYT4=

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.