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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

Az elektromos járművek nagyfeszültségű lítium-ion akkumulátoraiban keletkezett tűz biztonságos és hatékony oltására fejlesztett ki új oltórendszert az osztrák Rosenbauer. A megoldás lényege, hogy az akkumulátor házon belül, közvetlenül a cellákat hűti az oltóvíz adagolásával. A megoldással megelőzhető a cellák termikus megszaladása, így gyorsan megfékezhető a tűz terjedése.

A fejlesztés során a legfontosabb szempont a tűzoltók biztonsága volt. A tűzoltónak csak nagyon rövid ideig kell az égő jármű közelében tartózkodnia, mivel a rendszer két fő alkotóelemből áll, egy oltóegységből és egy vezérlőegységből, melyek tömlőkkel vannak összekötve egymással. Az oltóegységet az akkumulátor alá kell helyezni, amennyiben a jármű a kerekein áll, de akár az utas- vagy csomagérben is elhelyezhető az akku közelében, amennyiben a jármű felborult.

Az oltóegység a járműtől 8 méter távolságban lévő vezérlőegységből aktiválható. Ekkor az átszúró fúvóka több tonna erővel az akkumulátorba hatol, majd megkezdi az akkumulátor házának vízzel történő feltöltését. A víz teljesen kitölti az akkumulátor házát, ezzel hatékony hűtést biztosítva. A megoldás előnye, hogy lényegesen kevesebb vízre van szükség, mint az egyéb megoldásoknál, például mikor a teljes járművet egy vízzel teli konténerben helyezik el. A kisebb vízigénynek köszönhetően egy normál tűzoltó jármű tartályában lévő víz, illetve egy kisebb teljesítményű szivattyú is elegendő a sikeres tűzoltáshoz.

Miután az akkumulátort a biztonságos szintre hűtötték, a jármű elszállítható. Ilyenkor az oltóegység az akkumulátorban maradhat, hogy szükség esetén bármikor azonnal további vizet szivattyúzhassanak az akkumulátorba.

A rendszerrel a Rosenbauer számos tesztet elvégzett, melyek során többféle akkumulátorral (tasakos, prizmatikus és hengeres cellák) próbálták ki, különböző járművekkel, ezen kívül hónapok óta több tűzoltóság teszteli a megoldást annak bizonyításához, hogy az egységek személyzetével, taktikájával, működési technológiájával és erőforrásaival kompatibilis megoldás született.

2021 júliusában egy Németországban történt elektromos autó tűz oltását hasonló módszerrel végezhették. A helyi tűzoltóság által megosztott fotókon látható, hogy az akkumulátorba fecskendezik az oltóanyagot. Ebben az esetben azonban nem vizet, hanem habot használtak, és a fentebb ismertetett technológiával szemben arra sem volt lehetőség, hogy a tűzoltók távolról végezzék a műveletet.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.