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
auto
2024. 04. 16. kedd

Ma NEM indult el a lakossági elektromos autó vásárlási pályázat harmadik fordulója

elektromos autó

A mai napon NEM indult el a magánszemélyek részére meghirdetett állami támogatás harmadik fordulója. Az eredeti, júniusban megjelent pályázati kiírás 3 fordulót hirdetett meg, egyenként 1 milliárd forintos keretösszeggel. Az első forduló június 14-én reggel 8 órakor kezdődött és július 2-ig vagy az 1 milliárd forintos keret kimerülésig tartott volna. A második szakaszt augusztus 9 – 27 között rendezték volna, szintén 1 milliárd forinttal, a 3. szakasz időzítését pedig október 11-től a forrás kimerüléséig, de legkésőbb 2022.06.01-ig tervezték.

Mivel júniusban az első fordulóra szánt keretösszeg körülbelül egy óra alatt elfogyott úgy, hogy a többségnek bejelentkezni sem sikerült a pályázati portálon, másnap az IFKA felszabadította az augusztusra és októberre szánt 1-1 milliárd forintot is, majd június 15-én a teljes 3 milliárd forint elfogyott.

A 2021 május 17-i dokumentumban részletezték, hogy mikor lehet ismét pályázni, majd június 17-én eltűnt a 2. és 3. forduló a pályázati kiírásból

Az IFKA honlapján utólag módosították a pályázati kiírást, törölve abból a második és harmadik fordulót, majd megjelent egy a mai napig látható közlemény a honlapon, amely azt ígéri, hogy az első forduló eredményeinek feldolgozását követően lesz további pénz a további lakossági fordulók megtartására is.

Forrás: elektromobilitias.ifka.hu

Steiner Attila, az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkára egy hónapja, az elektromos buszok elterjedésének hazai lehetőségeivel foglalkozó online konferencián már óvatosabban fogalmazott az IFKA közleménynél. Elmondta, hogy jelenleg nincs több pénz allokálva az elektromos autó támogatásokra. További források biztosítására csak a jelenleg folyamatban lévő részletes elemzés befejezését követően lesz lehetőség. Az ITM célja azonban egyértelmű, a továbbiakban is szeretnék támogatni az elektromos hajtású járművek terjedését, konkrétumot azonban egyelőre nem tudnak mondani.

Idén szeptembertől kezdve a HUMDA Magyar Autó-Motorsport Fejlesztési Ügynökség koordinálja a zöld busz programot, együttműködve Steiner Attila, a körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkárral, így nem lenne meglepetés, ha a jövőben az elektromos autó vásárlását ösztönző állami támogatás is az új szervezethez kerülne az IFKA-tól.

A magyar állami támogatással kapcsolatban a legnagyobb probléma talán a kiszámíthatatlanság. Több olvasónk panaszkodott, hogy június közepén tudatosan nem pályázott, mert augusztusra vagy októberre tervezte, most pedig becsapva érzi magát.

Állami támogatás: Miért nem lehet egyszer valamit jól megoldani?

A márkakereskedések szinte folyamatosan úgy reklámozzák az új elektromos autókat, hogy a hirdetésben levonják az állami támogatást az autó árából, ami félrevezető, hiszen a támogatás egy napig sem volt elérhető az év eddig eltelt 300 napjából, és jelenleg még konkrét ígéretet sem hallottunk arról, hogy valóban tartanak-e további fordulókat.

Az elektromos autó vásárlását fontolgatók közül sokan a lebegtetett pályázat miatt elhalasztják a vásárlást, azért nem vesznek teljes áron új elektromos autót, használt elektromos autót vagy akár hagyományos hajtással rendelkező új autót, mert reménykednek a pályázat megjelenésében. Ez mindenkinek káros, az állam elesik az autó értékesítésével járó adóbevételektől, az autópark pedig nem fiatalodik, így a városlakók szennyezettebb levegőt szívnak.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.