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
auto
2024. 04. 16. kedd

Nem hittük volna, hogy ez a kategória ekkora probléma, de a kaliforniai kormányzat szerint, ha valaki egy benzinmotoros lombszívót/fúvót egy órán keresztül működtet, az annyi környezetszennyezéssel jár, mintha egy 2017-es Toyota Camryval megtennénk az 1770 kilométeres utat Los Angelestől Denverbe.

A kertészkedés a probléma?

Az állam tisztségviselői szerint 16,7 millió kismotoros gép, többek között fűnyírók, lombszívók, generátorok, nagy nyomású mosók üzemelnek az államban, ami 3 millióval meghaladja a személyautók számát. Ha nem tesznek semmit, akkor az általuk kibocsátott szennyezés elérheti, vagy meg is haladhatja az autók okozta károkat – vélekednek a szakértők.

Ezért az elmúlt szombaton Kalifornia kormányzója új törvényt írt alá, ami arra utasítja a helyi szabályozó hatóságokat, hogy tiltsák be a kismotoros gépek forgalmazását 2024. január 1-től (illetve amikortól megvalósítható a terv). Bár az utóbbi félmondat ad lehetőséget némi kibúvóra, az államban egyre több szabályozás mutat ugyanabba az irányba. Tavaly már hoztak olyan rendeletet, amely a furgonok és teherautók zéró emissziós cseréjét szorgalmazza, de azt is törvénybe foglalták, hogy 2035-től be kell szüntetni a belsőégésű motoros autók forgalmazását.

Kalifornia ez irányú törekvései nem csak azért fontosak, mert a hazánknál négyszer nagyobb és négyszer népesebb állam a világ ötödik legmagasabb GDP-jű régiója, hanem azért is, mert az amerikai tagállamok közül egyedül nekik van joguk a szövetségitől eltérő környezetvédelmi szabályokat hozniuk. Bár más nem rendelkezik ezzel a privilégiummal, 15 állam már korábban úgy döntött, hogy a nyugati partiak szigorúbb emissziós szabványait követi a központi határértékekkel szemben. Ez nem csak jelzés értékű, ugyanis ennyi állam már akkora gazdasági súlyt jelent, hogy az amerikai autógyártóknak nem éri meg két fajta típuskínálatot fenntartaniuk, ezért gyakorlatilag az egész országban olyan autókat forgalmaznak, amelyek megfelelnek a kaliforniai normáknak. Ha ezt a szabályozást is átveszik, a kerti gépek terén is hasonló helyzet alakulhat ki.

Az új törvény mellé némi pénzt, 30 millió dollár támogatást is raktak, hogy a kertészeti cégek átállását megkönnyítsék.

Mi az: 4 kereke van, akkumulátoros, mégsem villanyautó?

A címlapkép forrása: greenmachinery.co.uk

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.