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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Elindult 2021 első villanyautós ágyúgolyó futama, amelyen nagyágyúkat eresztettünk a pályára. Terveink szerint egy Tesla Model Y, egy Hyundai Ioniq 5 (AWD, 73 kWh) és egy Volkswagen ID.4 (80-as akkuval) indult volna, de a startnál csatlakozott hozzánk egy Tesla Model 3 SR+ is.

Az útvonal és a szabályok a 2020-ban megismertek, tilos a gyorshajtás, érinteni kell néhány ellenőrzőpontot (Keszthely, Kossuth Lajos u. 37., Szombathely, Boldog Brenner János Liget, Győr Decathlon parkoló, Tatabánya, Turul parkoló), melyek között az útvonalat és a töltési helyeket mindenki szabadon megválaszthatja. Minden ellenőrző ponton állni kell 5-5 percet, mely során tilos tölteni. Az indulást délre terveztük Budaörsről. Egyikünk sem tudta előre, hogy melyik autóval indul majd, sorsoltunk.

Az alábbi térképen folyamatosan követhetitek merre járunk, ha gyorshajtást tapasztaltok füleljetek le, aki pedig az ellenőrzőpontok környékén lakik és épp ráér, jöjjön ki és töltsön velünk 5 percet. A térkép alatt folyamatosan frissítjük a cikket.

12:05 Budaörs, Start

A sorsolással, majd az autók csereberéjével egy picit megcsúsztunk, ezért elsőként a VW ID.4 tudott elindulni 12:05-kor, a többiek picit beragadtak a rajtnál és a Volkswagennek 2 perc előnyt adva 12:07-kor startoltak el.

A csapatok stratégiája a következő:

Tesla Model Y (Biró Balázs): Alapvetően az ABRP alapján tervezzük az utat, természetesen ha szükséges, felülbíráljuk. Megpróbálunk eljutni töltés nélkül Bábolnáig, ahol az Ionity töltőn villámgyorsan felszippantunk annyi energiát, amennyivel már sikerül célba érni.

Hyundai Ioniq 5 (Antalóczy Tibor): Mindenképp töltünk egy rövidet Balatonkeresztúrnál az Ionity töltőn, de nem tudjuk elég meleg és elég üres lesz-e az akku a 200 kw feletti töltési teljesítményhez. Bábolnára minél üresebb akkuval szeretnénk érkezni.

Tesla Model 3 SR+ (Zoli): Megpróbálunk annyi energiát betölteni a Balatonkeresztúri Ionity töltőn, amivel eljutunk Bábolnáig, hogy a győri Superchargernél csak akkor töltsünk ha feltétlenül szükséges, ez a négy oszlop ugyanis komoly kockázatot jelent a stratégiánkban, mivel vasárnap délután jó esély van rá, hogy mind a négy oszlop foglalt legyen, ráadásul ha kettőnél többen vagyunk, már csak 60 kW töltési teljesítményt kapunk.

Azt az információt kaptunk Bábolnán a 4 Ionity oszlop közül csak 3 működik, így aki közülünk negyedikként érkezne, várhat majd a többiekre. És persze rajtunk kívül is tölthet ott valaki… Izgalmas lesz.

13:26 Balatonkeresztúr, Ionity

Mindegyik autó a megengedett 130 km/h sebességgel haladt az M7 autópályán enyhe forgalomban, így nem meglepő, hogy a Volkswagen ID.4 érkezett elsőként a töltőhöz 157 km megtétele után, majd néhány perccel később szorosan egymást követve befutottak a többiek. A gond csupán annyi volt, hogy épp előttünk érkezett két másik autó is az Ionity állomásra, így csak az elsőként beforduló Model Y számára jutott konnektor.

Volkswagen ID.4: érkezés 45%-kal, 24,1 kWh/100 km átlagfogyasztással. 80%-ig terveztünk tölteni, de az autó már 65%-nál 230 km megtehető hatótávot tippelt, a Bábolna melletti Ionity pedig csak 225 kilométerre van, így 17 perc és 17 kWh betöltése után 71%-os töltöttséggel 13:44-kor indult tovább.

Tesla Model Y: érkezés 50%-kal, 20,6 kWh/100 km átlagfogyasztással, ez azonban 20 alatt volt, amíg el nem kezdték intenzív gyorsításokkal és lassításokkal az akkut melegíteni a gyorsabb töltéshez. 65%-ra töltve 13:41-kor indultak tovább.

Tesla Model 3 SR+: érkezés 43%-kal, 16,6 kWh/100 km átlagfogyasztással. Sajnos a töltést csak 10 perc várakozás után tudta megkezdeni. Ahhoz, hogy elérje Bábolnát 80%-ra tervez tölteni.

Hyundai Ioniq 5: Tibor utolsóként gurult be, és a foglaltságot, illetve az autó 46%-os töltöttségét látva úgy döntött, hogy nem várja meg, amíg felszabadul egy töltő az Ionity állomáson, tovább indult, talán majd Szombathelyen tölt egy rövidet. Szerencsére a mai nagy hatótávú elektromos autókkal az egyre jobb töltőhálózatnak köszönhetően már nem jelent gondot egy újratervezés.

14:00 Keszthely, Fő tér, első ellenőrzőpont

Elsőként természetesen az Ioniq 5 érkezett, hiszen ők nem töltöttek Balatonkeresztúrnál. A tér két ellentétes oldalára nagyjából egyszerre futott be a Model Y és az ID.4, valószínűleg már a Model 3 is elindult a töltést követően.

14:30 Kehidakustyán

A verseny nagyon szoros, egy baleset miatti félpályás útzárnál ugyan kicsit eltávolodott egymástól, de Kehidakustyánnál ismét összefutott, sőt, helyet is cserélt a Model Y és az ID.4.

14:48 Keszthelyen a Model 3 SR+

Egy órával az Ioniq 5 után és 45 perccel a TMY és ID.4 után a Model 3 is befutott a Keszthelyi ellenőrzőpontra. A késésből bő 10 percet a balatonkeresztúri töltőre várakozással, 25 percet pedig töltéssel gyűjtött be. A töltést a Carge applikációval tervezte indítani, de annak az adatbázisa nem frissült, így még az előző töltések után foglaltnak jelezte az oszlopot. Az Ionity applikációval sem volt nagyobb szerencséje, végül a Mobiliti alkalmazással indította a töltést.

Az Ioniq 5 ekkor Vasváron jár, A TMY és az ID.4 pedig körülbelül 20 perccel és 20 kilométerrel lemaradva követi az első helyen haladó Tibort, ne feledjük azonban, hogy Ő még nem töltött, a többiek pedig elvileg el tudják érni a bábolnai Ionity állomást. Izgalmas kérdés, hogy ki ér oda előbb, hiszen maximum 3 oszlop jut a 4 autónak…

14:50 Eltérő útvonal, mint stratégia

Eddig mindenki azonos útvonalon haladt, pedig a versenyben nem csak az autók tudása (hatótáv, töltési sebesség), de az útvonalválasztás is döntő jelentőséggel bírhat. Bérbaltavár után a Model Y másik útvonalat választott, az ID.4 pedig Tibort követve Vasvár felé haladt tovább.

 

15:14 Szombathelyen az Ioniq 5

Megérkezett a szombathelyi ellenőrzőpontra a Hyundai, az akku töltöttsége 18%.

15:30 Szombathely, Decathlon – a Hyundai Ioniq első töltése

Tiborék is végre elértek az első töltőhöz. Úgy számolnak, hogy 45-50%-ig fel kell tölteni az autót, hogy elérjék a Bábolna pihenőben lévő Ionity töltőket. 17%-kal érkeztek, a rendszer 59 km-t jósolt.

 

15:32/33 Szombathely, Volkswagen ID.4 és Tesla Model Y

A Vasváron át vezető út egy hajszállal gyorsabbnak bizonyult, az ID.4 egy perccel a Tesla előtt futott be a szombathelyi ellenőrzőpontra, ahol a helyi villanyautósok hidegélelemmel is elláttak minket az út hátralévő részére. Az ID.4 még 187 kilométert tippel (47%), már azon hezitálunk, hogy kihagyjuk-e a bábolnai töltést.

 

16:04 – Élen az ID.4 és a Model Y

Amíg Tiborék töltötték a Hyundai Ioniq 5-öt, addig Szöcskéék a Volkswagen ID.4-gyel illetve Balázsék a Telsa Model Y-nal is elmentek mellettük. A töltő 46-49 kW közötti teljesítménnyel ment, így 32 perc alatt majdnem 24 kWh energia ment az akkuba. Ez elég kell legyen Bábolnáig. Mire a töltésnek vége lett, a másik két autó már 40-45 km-rel előrébb járt. Zoli a Model 3-mal még bő 10 percre volt a szombathelyi ellenőrző ponttól.

16:15 – A Model 3 is beért Szombathelyre

Zoli is elért a szombathelyi ellenőrzőpontra. 53%-os töltöttséggel és 14,8 kWh/100 km-es fogyasztással állt be a parkolóba. Ennél a következő szakaszon persze bőven magasabb lesz a fogyasztása, de így is elég kell legyen az energiája nem csak a győri Superchargerig, de a bábolnai Ionity töltőig is. Az ID.4 és a Model Y kb. fél óra múlva megérkezik Győrbe, de az Ioniq 5-nek erre még majdnem 45 perc kell.

16:42 – A Model Y és az ID.4 megérkezett Győrbe

Egyelőre minden a papírforma szerint alakul. Musk és Diess cégeinek termékei fej-fej mellett haladva befutottak a győri ellenőrzőpontra, ahol a Villanyautósok Közösségének tagjai. Az ID.4 20%-kal ért Győrbe, és 86 km-t, ami bőven elég lesz az Ionity töltőig. A Model Y szintén 20%-kal ért Győrbe, de ennél a töltöttségi szintnél 97 km-es hatótávot jósolt. A kötelező 5 perces pihenő után ugyanolyan sorrendben hajtottak ki a parkolóból, ahogy oda megérkeztek (ID.4 ment elöl), de az autópálya felhajtón gyorsításnál Balázs a Model Y-nal állva hagyta Szöcskééket. Ekkor az Ioniq 5 még kb. 30 km-re, a Model 3 SR + pedig kb. 90 km-re lehetett Győrtől.

17:01 – Ioniq 5 Győrben

19 perces lemaradással 22%-os töltöttséggel megérkeztek Tiborék is Győrbe, és a kötelező 5 perces pihenő letöltése után indultak is tovább a 30 km-re lévő töltőhöz. Ekkor már Zoli sem volt messze Győrtől a Model 3-mal.

17:03 Bábolna Ionity: Model Y, ID.4

Úgy tűnik, hogy a győri autópályafelhajtós gyorsulás eldöntötte a versenyt. Bábolnára Balázs ért be először a Model Y-nal, így ő foglalhatta el az egyetlen szabad és még működő töltőt. Egy oszlop nem működött, másik két oszlopon pedig éppen töltöttek. Így Szöcskéék az ID.4-gyel várakozásra kényszerültek. Hamar felszabadult ugyan az egyik oszlop, de azon valamiért nem indult el a töltés, így csak Balázsék indulása után tudták elkezdeni a töltést.

17:23 Bábolna Ionity: Ioniq 5

Tiborék az Ioniq 5-tel 20 perccel az első csapat után értek be. 10%-os töltöttséggel. Az autó 183 kW-tal így 7,5 perc alatt majdnem 24 kWh energia került az autóba. Terv szerint 34%-nál tovább kellett volna állni, de addig nem értek vissza a mosdóból. A mosdó ugyanis takarítás miatt zárva volt a benzinkúton, Szöcskéék ki sem várták, hogy megnyisson.

17: 37  – Turul, Model Y

Balázsék 24%-kal értek a Turul emlékműhöz ahol a rendszer azt jósolta, hogy 11%-nyi töltöttséggel érnek Budaörsre.

17:56 – Turul Ioniq 5

Tiborék akkor kanyarodtak le az M1-esről a Turul emlékműhöz, amikor Balázsék már visszakanyarodtak a pályára. Szöcskéék még az emlékműhöz vezető úton szembetalálkoztak Balázsékkal, és Tiborék megérkezésekor még a kötelező pihenőjüket töltötték a parkolóban.

18:10 – Bábolna, Model 3

Zoli a Model 3-mal elkezdte a mai ágyúgolyó futam utolsó töltését. 11%-kal érkezett, 40%-ig kell töltsön, hogy eljusson Budaörsre, ami a tervei szerint mindössze 8 percet vesz majd igénybe. Frissítés: Zolit ma az ág is húzza. Ő is bement mosdóba, mire kijött már nem ment a töltése. Indíthatta újra.

18:16 – Tesla Model Y, Budaörs – 1. helyezett

Balázsék befutottak Budaörsre. Az akku töltöttsége 12%-on állt, ami a rendszer szerint 59 km-re elég.

18:30 – Volkswagen ID.4, Budaörs – 2. helyezett

Szöcskéék is beértek, alig 14 perc késéssel, amit mind az utolsó töltésnél szedtek össze. Az akku csak 7%-ra merült, ami 25 km-re elég.

18:33 – Hyundai Ioniq 5, Budaörs – 3. helyezett

Tiborék is megérkeztek, 9%-os töltöttséggel, ami a rendszer szerint 26 km-re lenne elegendő.

18:54 – Tesla Model 3, Turul emlékmű

Zoli is teljesítette az utolsó ellenőrzőpontot, és útban van Budaörs felé. Várható érkezés 19:30.

19:24 – Tesla Model 3 SR+, Budaörs

1 óra 8 perccel az első helyezettet követően befutott Zoli is a Tesla Model 3-mal. Nem kellett lassan mennie, nem volt lassú a töltése, de ami félremehetett, az nála félre is siklott. Először várnia kellett a töltőre, majd a töltők technikai problémája nyújtotta meg a töltési időt.

Az útról összegyűjtjük az adatokat, és hamarosan készül egy összefoglaló is.

Köszönjük a 101 EV parknak, hogy a Tesla Model Y és a Volkswagen ID.4 felajánlásával segítette ezt a futamot.

Villanyautósok