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
auto
2024. 04. 20. szombat

A Volkswagen csoport az eladott darabszám alapján az elmúlt években rendre a világ első számú, vagy második legnagyobb autógyártója, ráadásul teljes gőzzel ráfordult a villanyautós váltásra. Szerencsére a vállalat most már egy ideje külön beszámol az elektromos paletta eladási számairól, így mi is be tudjuk mutatni ezeket.

Az irány remek, de azért van pár problémás terület.

138%

2020-hoz hasonlítani mindig kicsit kétes, hiszen a pandémia miatt a legtöbb autógyártó gyengélkedett, pláne az európai piacon. Ennek ellenére jó látni a 138%-os növekedést, így a VW csoport 121 ezer tisztán elektromos autót adott el a harmadik negyedévben, és idén már 293 ezernél jár a világon. Természetesen érdemes észben tartani, hogy a jó harmadik negyedéves adat is még csak 6%-a a csoport összes eladásainak, magyarul az autóik 94%-ában még egy belsőégésű motor (is) dolgozott.

Európa a csoport eladásainak 72%-át adta, és ha a cég összes márkáját együtt nézzük, akkor

közel 210 ezer eladott autóval piacvezetők voltak a kontinensen.

Amerikában csoport szinten idén eddig a második helyet szerezték meg a villanyautók piacán, ami 27 ezer autót 8%-os piaci részesedést jelent. A második hely dicséretes, de a darabszám egyelőre még elég szerény, nagyjából 11%-a az első helyezett adatainak. Kínában idén folyamatos a növekedés, az első 9 hónapban 47 ezer tisztán elektromos autó adtak el. A vállalat 2021-es célja 80-100 ezer autó ezen a piacon ami azt jelenti, hogy nagyjából annyi villanyost kell eladniuk a hátralévő 3 hónapban, mint az első 9-ben.

Házi erősorrend

Ha a márkák sorrendjét nézzük, az év első 9 hónapjában a 293 ezres tortából, közel 168 ezer autóval a VW hasította ki a legnagyobb szeletet. Nagyjából az éves eladások ötödét hozta az Audi, tizedét pedig a Škoda. Kicsit kevesebb mint 9000 villanyautót adott el a Seat, de közel 3000 teherjárművel az MAN és a VW márkás áruszállítók is hozzátették a magukét az eredményhez.

A típusok között az első 5 az ID.4, ID.3, e-Tron család, Taycan család, illetve az Enyaq. A Porsche kapcsán érdemes megjegyezni, hogy több Taycant adtak el, mint 911-est.

Összességében örülhetnek Wolfsburgban a szép növekedésnek és Európában a széles modellpaletta, a helyi gyártás, és a beépített vásárlói bázis előnyét ügyesen aknázta ki a vállalat - különösen a VW márka. Amerikában meglehetősen aránytalan a piac, hiszen 70%-át egy cég bitorolja, és a maradékon osztozkodik mindenki más, ráadásul itt a vásárlók is kevésbé keresik még a tisztán elektromos modelleket Európához és Kínához képest. Ugyanakkor ez egy jelentős kiaknázatlan piacot is jelent. Kínában az ID.4 és az ID.6 két-két változatban, és két külön vegyesvállalatban készül, illetve nemrég mutatták be az ID.3-at is. Az eredeti értékesítési célok elérése rendkívüli mutatvány lenne, de semmi sem lehetetlen - kíváncsian várjuk az éves eredményeket.

A közlemény megemlíti egyébként, hogy a cég az idei év első 9 hónapjában eladott 246 ezer plug-in hibridet is, ami 133%-os növekedés az előző évhez képest.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.