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
auto
2024. 03. 29. péntek

Ötödölés után is újra 1000 dollár felett a Tesla

Ismét. Illetve a fenéket ismét, mert ez az 1000 inkább 5000. Mármint, hogy tegnap ennyit ért egy darab Tesla részvény.

De miért, és miért éppen most?

$1000 – A Tesla a világ legértékesebb autógyára

A fene sem gondolta volna

Rendszeres olvasóink közül valószínűleg senki nem tart engem a Tesla kaszásának, a villanyautós vállalat halálát huhogónak – sőt, épp ellenkezőleg. Én 4 éve úgy kerültem kapcsolatba az oldallal, hogy 2013 óta Tesla befektetőként, és a villanyautózásnak drukkoló emberként nagyon bosszantott az a sok sületlenség, amit a témával kapcsolatban olvastam a hazai sajtóban. Több mint 8 éve foglalkozom mélyrehatóan az amerikai márka történetével, sok okos ember szavait követem nap mint nap a témában, de legtöbbször én sem tudom, mikor merre indul majd meg az árfolyam, ezért nem is kereskedem részvényekkel napi szinten, hosszú távon gondolkozom. (Ne kérdezze meg senki milyen árfolyamnál adtam el a részvényeim egy részét a „szeptemberben” érkező autóm miatt… de ha megmondanám senki nem vádolna azzal, hogy különösebb jóstehetségem lenne).

Az év elején már látszott, hogy a cég ügyesen lavírozik az alkatrészhiány és a gyártási kapacitás növelése között, aztán egyik eladási rekord követte a másikat. A mögöttünk lévő 3 hónapban például a Tesla a gyártásban lévő 3 típusával kétszer annyi elektromos autót adott el, mint a Volkswagen Csoport összes márkája együtt. Innen már borítékolható volt a rekord nyereség, de a TSLA részvények nem mindig reagálnak úgy, ahogy azt várjuk.

Röviden, én sem gondoltam volna, hogy alig 16 hónappal azután, hogy megírtam „átlépte az 1000 dollárt az árfolyam”, most azt fogom leírni, hogy már – régi pénznemben – 5000 felett jár, és mindössze a 6. cég a világon, amelynek piaci értéke elérte az 1 billió dollárt.

A Tesla árfolyamát tavaly augusztus 31-ével ötödölték, ami annyit jelent, hogy ettől a naptól ötödannyit ért egy értékpapír, azonban aki akkor már részvényes volt, ötször annyi papírral rendelkezett. Erre azért volt szükség, mert a magas árfolyam ($2230) miatt a kisbefektetők már nem tudtak érdemben vásárolni a papírokból. Ha valaki a megtakarításait tette TSLA-ba akkor régebben vehetett 10 részvényt 700 ezer forintból, de amikor ennek tízszeresét érték a papírok, már csak egy darabot kapott ennyiért. Az ötödölés a meglévő részvényesek vagyonát nem változtatta meg, de könnyebb lett a kisembernek ismét TSLA részvényeket vennie.

De miért is?

Hogy egy cég valójában mennyit is ér az nem egy egyszerű kérdés. Egyrészt annyit, amennyit a piac ad érte ma, azaz a részvények száma szorozva a részvények árával. De mindenki tudja, hogy ha valaki nagy mennyiségben elkezdené eladni ezeket a részvényeket, akkor az árfolyam zuhanni kezdene, hiszen túlkínálat lenne a piacon. Ezért butaság minden olyan toplista amin a vállalatok értéke alapján mondják valakiről – most éppen Elon Muskról – hogy a világ leggazdagabb embere. Ez egy fiktív, virtuális szám, amit soha nem lehetne így egy az egyben pénzé tenni.

A másik megközelítés, hogy hány dollárra árazza be a piac a jövőt, azaz milyen potenciált lát a cégben. Kevesebbért is indultak már keresztes háborúk, minthogy én itt most megpróbáljak igazságot tenni a Tesla valós értékének kérdésében. De ha az elmúlt napok árfolyamemelkedését nézzük, akkor azonban valami magyarázatot mégis találnunk kell.

A rekord negyedév megmutatta a piacnak, hogy alkatrészhiány ide meg oda, a Tesla tovább növeli az eladásait, részben azért, mert nem egyszerű autógyártó, ami a beszállítóktól legózza össze a kocsit, hanem ha kell, 3 hét alatt új firmware-t ír egy új beszállító chipjeire, hogy ne álljon le a gyártás. Amikor befutottak a pénzügyi adatok is, kiderült, hogy a Wall Street már megint alábecsülte őket, és 30%-os haszonkulcs, és 14%-os üzemi eredmény mellet, 1,6 milliárd dollár adózott nyereséget termeltek. Mégsem azoknak lett igazuk, akik azt mondták, minél több autót gyárt a Tesla, annál nagyobb lesz majd a vesztesége. Végül beigazolódott, hogy a közgáz tankönyveket nem kell kidobnunk, ha egy cég átlépi a méretgazdaságosság határát, és az első 100 ezer autója kitermeli a fix költségeket, akkor a többi már profitot hoz, és minél többet ad el, annál nagyobb lesz a nyereség. Láss csodát!

Emiatt a következő napokban, a különböző elemző cégek egyre másra növelték prognózisukat és árfolyamcéljaikat/jóslataikat, majd két hitelminősítő is feljebb sorolta a Teslát. (Az új, befektetésre még mindig nem ajánlott a besorolás persze egy vicc, hiszen a lízingelt autókat leszámítva, a Teslának van 2,1 milliárd dollár adóssága és 16 milliárd készpénz tartaléka, és ehhez most már sorozatban a kilencedik nyereséges negyedévet zárta a pandémia ellenére. Do the math.) Lassan az is világossá vált mindenkinek, hogy mit jelentett Sanghaj a Tesla eredményeinek, és hogy pár héten belül kettő, még újabb, még jobb, Sanghaj 2.0 nyílik Austinban és Berlinben.

Erre a hógolyóra esett rá a világ egyik legnagyobb autókölcsönzőjének, a Hertznek a 100.000 darabos megrendelése, ami nem csak azért sok, mert nagyjából 4,2 milliárd dollár bevételt és 1,2 milliárdnyi bruttó nyereséget jelent. Nem, ez a darabszámon túlmutat jelentőségében. A kölcsönzőóriás vezérigazgatója az autóspiac szeizmikus változásáról, a villanyautók elkerülhetetlen térnyeréséről beszél, és azt mondja, hogy a Tesla az egyedüli gyártó ami ilyen mennyiségben képes egy megrendelést kielégíteni.

100.000 Teslát rendel a Hertz

A vállalat idén 850-900 ezer autót adhat el, jövőre több mint 1,2 milliót terveznek (évi 50%-os növekedés a cél a következő pár évre), 2023-ban pedig akár a 2 milliós küszöböt is átléphetik. Ha marad a jelenlegi nyereségességi ráta, akkor itt már évi 10 milliárd feletti haszonról beszélünk. Ha az új gyárak, és az új modellek még erre is rátesznek, akkor pedig az ég tudja hol áll meg a számláló. Ez ért tegnap 1000, vagy ha úgy tetszik, 5000 dollárt részvényenként.

Bár alapvetően nem gazdasági oldal vagyunk, szeretném megjegyezni, hogy a  fenti írás NEM befektetési tanácsadás! Mindenki a saját felelősségére játsszon a pénzével. Rendszeres olvasóink tudják, de az újak kedvéért azt is megemlíteném, hogy jómagam is rendelkezem Tesla részvényekkel – csak hogy mindenki tisztában legyen az esetleges elfogultságokkal is.

Zsákban az újabb rekord profit a Teslánál

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.