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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Először is le kell lomboznom azokat, akik vásárlási tanácsadóra készültek, ez a cikk ugyanis egy apró, de nagyon fontos kockázatra hívja fel a használtautó vásárlók figyelmét, nevezetesen a mobiltelefonos távoli elérést biztosító applikációk veszélyeiről lesz szó. Tegye fel a kezét az, aki úgy vásárol használt autót, hogy a pótkulcsot szándékosan az előző tulajdonosnál hagyja.

Egyre több típushoz kapunk mobiltelefonra telepíthető távoli elérést biztosító applikációt. Ezek legismertebb funkciója téli időben hasznos igazán. Amíg a szomszédok kapargatják a jeget a szélvédőről, mi a reggeli kávézás közben már bekapcsoltuk mobilunkról az előfűtést, így kellemes meleg, jégmentesített autóba huppanhatunk be, és azonnal indulhatunk is a dolgunkra. A távoli elérést biztosító applikációk funkcionalitása szerencsére nem merül ki a légkondicionáló távvezérlésében.

Elektromos autóknál hasznos és fontos az akku töltöttségi szintjének ellenőrzési lehetősége, valamint a beállított eseményekről küldött üzenetek, így például figyelmeztetni tud az autó, ha valamiért megszakadt a töltés, így nem csak induláskor szembesülünk vele, hogy üres az akku. Biztonsági szempontból hasznos, ha az autó figyelmeztetni tud, hogy elfelejtettük bezárni az ajtókat, miközben eltávolodtunk a járműtől. A hajtásrendszertől függetlenül hasznos lehet az autó keresése funkció, például egy hatalmas reptéri parkolóban teljesen reális kockázat, hogy a nyaralás 1-2 hete alatt elfelejtettük, hogy az utazás előtt izgatottan szabad parkolóhelyet keresve melyik sorban sikerült megállnunk, de egy kevésbé felkészült tolvaj esetén akár lopás után is előkerülhet az autónk annak köszönhetően, hogy a mobilunkon látjuk az autó GPS koordinátáit.

Számos gyártó alkalmazása lehetőséget biztosít az utas- vagy a csomagtér ajtóinak távoli nyitására, amely akkor lehet hasznos, ha valamit bezártunk az otthon parkoló kocsiba, amire egy családtagnak szüksége lenne, a kocsikulcs pedig a mi zsebünkben maradt. Olyanról is hallottunk már, hogy valaki egy csomagszállító futárnak nyitja ki a csomagtartót, hogy személyes jelenlét nélkül tudjon átvenni egy előre kifizetett csomagot.

Vitathatatlan tehát, hogy a mobiltelefonos alkalmazások megkönnyítik az életünket, mégis mi lehet ebben kockázatos? Meglepő módon az, hogy nem mindenki veszi vásárlás után azonnal használatba ezeket. Aki korábban már birtokolt távvezérléssel rendelkező autót, már tudja mennyire jó ez a szolgáltatás, így valószínűleg vásárlás után egyik első dolga elvégezni a szükséges regisztrációt, az applikáció telepítését és az autó hozzárendelését. Sokan vannak azonban, akik életük első távoli elérést kínáló autóját megvásárolva akár azt sem tudják, hogy van ilyen lehetőség, de ha hallottak is róla, személyes tapasztalat hiányában nem tudják mennyire hasznosak ezek a megoldások, így halogatják a regisztrációt.

Amíg az új tulajdonos nem kezdeményezi az autó kijelzőjén vagy az ügyfélszolgálattól (típustól függ) az előző felhasználó törlését, addig a régi tulaj hozzáférhet az autónkhoz. Előnye ugyan nem származik belőle, de rossz viccként megteheti, hogy leállítja az autónk folyamatban lévő töltését vagy távolról bekapcsolja a légkondicionálót, így mikor indulni szeretnénk, egy lemerült akkumulátoros autó vár ránk.

Bár szeretnénk hinni abban, hogy minden ember jóindulatú, sajnos a bűnügyi statisztikák rendszeresen rácáfolnak erre. Amíg nem töröltetjük a régi tulajdonos hozzáférését, addig folyamatosan követni tud. Pontosan láthatja, hogy éppen hol parkol az autónk. Megfigyelheti a szokásainkat, így azzal is tisztában lehet, hogy melyik helyszínen és időszakban szoktuk hosszabb időre magára hagyni a járművet. Ha az alkalmazás az ajtók nyitására is lehetőséget biztosít, akkor bármikor kinyithatja az autónkat és kipakolhatja az esetleg benne hagyott értékeinket. Mivel az autóhoz rendelt alkalmazás nyitja és zárja az autót, nem fog megszólalni a riasztó és semmilyen nyomot nem hagy maga után, teljesen észrevétlenül és nyom nélkül rabolhat ki.

Vásárlás után érdemes tehát utánanézni, hogy a gyártó kínál-e mobiltelefonra telepíthető távoli elérést nyújtó alkalmazást az adott típushoz. Amennyiben igen, minél előbb töröljük/töröltessük legalább az előző felhasználót, de sokkal inkább kezdjük el használni magunk ezt a hasznos funkciót, szeretni fogjuk az előfűtött vagy előhűtött autót. Ha pedig egyszer az autó keresése funkció segít visszaszerezni az ellopott autónk, akkor különösen hálásak leszünk azért a néhány percért, amit rászántunk a regisztrációra.

A bevezetőben említett vásárlási tanácsadóból a mai szerteágazó villanyautó kínálat mellett már lehetetlen lenne egy általános, típusfüggetlen cikket írni. Aki a cím alapján esetleg ilyesmiben reménykedett, és valamely népszerű típusra kíváncsi, olvassa el a használt autó vásárlási útmutató sorozatunk vonatkozó részét.

Használt BMW i3 – vásárlási útmutató

Használt Hyundai Ioniq – vásárlási útmutató

Használt Nissan LEAF – vásárlási útmutató

Használt Renault Zoe vásárlási útmutató

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.