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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Mint azt nemrég mi is megírtuk, a Tesla autóinak szállítási határidejei egyre csak nőnek, és egyre inkább úgy néz ki, hogy ennek a növekvő kereslet az oka. A vállalat idén – becsléseink szerint – nagyjából 880-900 ezer autót fog leszállítani, ami annyi, mint amit az alapításától 2019 év végéig összesen eladott.

Most eggyel több jel utal arra, hogy 2022-ben akár 1,5 millió autót is eladhat a Tesla.

A világ összes cellája sem elég

Kínai sajtóértesülések szerint 2022-re a Tesla 45 GWh LFP akkumulátort rendelt egyik legnagyobb partnerétől, a CATL-től, amelynek nemrég készült el egy vadonatúj cellagyára a Giga Sanghajtól 3 kilométerre. Bár a portál vegyesen, 55 és 60 kWh-s Model 3, illetve Y akkupakkokkal számol, mi már tudjuk, hogy a kisebb akku kifutott, mostantól a friss gyártás a 60-asra váltott. Így ez a rendelés, már, ha csak kocsikba megy,

750.000 kis akkus Model 3/Y-ra lesz elég.

A kínai forrás ráadásul úgy tudja, a két cég tárgyal a rendelés esetleges további bővítéséről is. Emellett, úgy értesültek, a Giga Nevada is tovább emeli a csapásszámot, és jövőre a mostani 35 helyett, 40 GWh-nyi 2170-es NCA cellát fog gyártani. Ugyanilyen cellákat szállít az LG is a Tesla kínai és amerikai gyártásához.

Most már új, nagyobb akkuval jönnek a Teslák Európába

Mindemellett jövőre forgalomba kerülnek a 4680-as cellával szerelt Model Y változatok is, amelyek aksijait Kalifornia mellett Austinban és Berlinben is gyártják majd. A Model S és X 18650-es celláit továbbra is a Panasonic japán gyárai szállítják, de arról is érkeztek információk, hogy a Tesla a kínai BYD-tól is berendelt 10 GWh LFP aksit – bár utóbbi feltehetőleg a cég kaliforniai üzemében készül majd, és a Megapack nevű ipari energiatárolókba szánják.

Újabb beszállítója van az LFP akkus Tesláknak

Mennyi?!

A fentiek alapján elég jó képet lehet kapni az autógyártó 2022-es terveiről. Na nem teljesen pontosat, mert az LG szerződésről inkább csak találgatások vannak, de azért megpróbáljuk összerakni.

  • A CATL által szállított LFP, azaz prizmatikus lítium-vasfoszfát cellákból 45+ GWh érkezhet jövőre, ami 750.000 Model 3 SR+ és Y SR változathoz lehet elég
  • Tavalyi sajtóértesülések szerint az LG kínai gyára, amely a Teslát látja el 2170-es formátumú NCA cellákkal, az amerikai partner rendelései miatt havi 7 millió darabra növeli a gyártást, ami 323.000 nagy akkus Model 3/Y LR és Performance autóhoz elég.
  • A Giga Nevada jövőre 40 GWh 2170-es NCA cellát tervez gyártani, és a legutolsó információk arról szóltak, hogy most már minden gyártósor az autós üzletágnak termel. Ez 488.000 nagy akkus Model 3/Y LR és Performance autóhoz elég. Ezek a cellák a fremonti gyárba kerülnek, ahol a cég 50%-os autógyártás növekedést célzott meg .
  • A fremonti Kato Roadon lévő Tesla 4680-as cellagyár 10 GWh kapacitású, Berlin és Austin pedig 50-50 GWh-val fog indulni. Itt azonban már nagyobb a bizonytalanság, mivel ezek az éves kapacitások legfeljebb jövő év végére, a gyártás felfutása után állnak majd rendelkezésre. Ha elindul a Cybertruck, vagy a Semi gyártása, akkor ezek a típusok, illetve a Model Y is ezekből kaphat majd.
  • A BYD-től rendelt 10 GWh LFP aksi valószínűleg a Megapack és Powerwall termékekbe, az ipari és otthoni energiatárolókba megy majd, a Tesla ugyanis már többször beszélt róla, hogy ezek a termékek erre a technológiára váltanak. Kaliforniában már épül a Megapack üzem, ami majd akár évi 40 GWh energiatároló leszállítására is elég lesz, de nyilván ez nem a kezdeti kapacitás. A BYD kaliforniai gyára is jelenleg 1 GWh/év kiépítettségű, tehát ezt is fejleszteni kell.

Összességében tehát a CATL, az LG illetve a Giga Nevada jövőre 1.561.000 autóhoz elegendő cellát lesz képes szállítani. Természetesen ez egy elméleti kapacitás, az is lehet hogy valami miatt nem fut be ennyi aksi, és az is lehet hogy a cellák egy része energiatárolókba megy. Ezt azonban kiegészíti majd a 4680-as cellával szerelt autók első pár tízezer (vagy száz ezer?) darabja, valamint évi 100.000 Model S és X a japán cellákkal.

Tehát a 1,5 milliós tippek helyénvalónak tűnnek 2022-re. Sőt.

Megmutatta 4680-as celláját a Panasonic is

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.