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
auto
2024. 04. 19. péntek

Az internetes videómegosztókra gyakran kerülnek fel szenzációs videók így indul egy teherautó Szibériában, nagyon hidegben témakörben. A tulajdonosok mindenféle praktikákat vetnek be, hogy az autó motorját kissé előmelegítsék, majd néhányadik próbálkozásra a motor küszködve, köhögve, kerregve általában életre kel (az sem elképelhetetlen, hogy a sikertelen kísérletekről készült videók nem mind kerülnek fel).

A Clean Energy Show Youtube csatorna tett közzé egy a kanadai Reginában készült videót, ahol nem ritka a cudar hideg. Gyakran előfordul -30 °C, de a -40 azért még ott is ritkaságnak számít. Ez adta az ötletet, hogy egy rövid videóban bemutassák,  hogyan indul egy villanyautó extrém hidegben. Az alábbi videóban egy 2013-as Nissan LEAF S (az európai Visia felszereltség tengeren túli megfelelője) látható.

A videóban is elhangzik, de a videó leírásában a gyakori kérdésekre összefoglalt válaszban is megjelenik, hogy az autó hatótávja a megszokottnak kb. felére csökken (ahogy ennyire hidegben egy hagyományos autó is lényegesen többet fogyaszt). A különbség, hogy a LEAF minden reggel tele „tankkal”, előfűtve várja a tulajdonosát.

-40 fokban a hagyományos autók is megkérik a magukét, hátul pedig ki is adják (Fotó: The Clean Energy Show / Youtube)

Ha valamiért mégsem tudná éjszakára bedugni, akkor sincs katasztrófa, az akkuban tárolt energia napokig képes fenntartani az elvárt állapotot. Az akku ugyanis rendelkezik egy fűtőbetéttel, amit Magyarországon nem gyakran láthatunk működni, ugyanis -17°C szükséges a bekapcsolásához. Arra is választ kapunk, hogy nem fog megfagyni a villanyautós, amint bekapcsolja az autót, szinte azonnal meleg levegőt kezd fújni a fűtési rendszer, de sokkal okosabb és praktikusabb előfűteni az autót az indulási időre.

Végül egy apró érdekesség, talán nem mindenki szúrta ki: a valós -40 ellenére a LEAF műszerfala „csak” -30 fokot jelez. Vajon a gyártó sem számított rá, hogy valaki ennél hidegebb helyen használja majd?

Bár a villanyautók hidegben is könnyen indulnak, érdemes tisztában lenni a töltési karakterisztikájuk változásával, hogy télen se érjen bennünket meglepetés:

Hideg van, nő a fogyasztás, de még a töltés is lelassul?

Címlapkép: The Clean Energy Show / Youtube

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.