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
auto
2024. 04. 16. kedd

Sokan még most is elképzelhetetlennek tartják, hogy úgy közlekedjen egy autó az utakon, hogy nem ül a volán mögött senki, pedig Amerikában ez már a valóság: megkezdte működését San Franciscóban a Cruise, a General Motors önvezetéssel foglalkozó leányvállalatának robottaxi-szolgáltatása.

Az első utas a vállalat egyik társalapítója, elnöke, és technológiai igazgatója, Kyle Vogt volt, aki a teljes utat dokumentálta, a felvételt pedig közzétette a közösségi médián. Út közben elmondta, hogy nagyon büszke arra, hogy a csapata elérte ezt a városi közlekedésben forradalmi jelentőségű mérföldkövet annak ellenére, hogy 7 évvel ezelőtt még mindenki azt mondta, lehetetlen önvezető taxikat küldeni az utakra. Az önvezetéshez szükséges hardverekkel és szoftverekkel felszerelt Chevrolet Bolt EV-ben ülve Vogt azt is megjegyezte, hogy meglepően magabiztosan halad az autó.

A szolgáltatás egyelőre nem elérhető a nyilvánosság számára, jelenleg csupán a Crusie alkalmazottai és bizonyos civilek (hogy pontosan kik, azt nem árulta el a cég) vehetik igénybe. A robottaxikat továbbá a működési engedélyük is korlátozzák, ugyanis csak este 10 és reggel 6 között, maximálisan 50 km/h sebességgel közlekedhetnek sofőr nélkül.

A történelmi első út után egyébként újabb taxikat hívott Vogt más igazgatók társaságában, ezekről, valamint az utas nélküli, úgynevezett Ghost Mode időszakokról egy hosszabb videó is megtekinthető.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.