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
auto
2024. 04. 24. szerda

November 11-én helyi idő szerint reggel 9:30-kor (nálunk hajnali 1 óra 30) rendezik a Subaru első tisztán elektromos autójának világpremierjét. A Solterra a közös fejlesztésnek köszönhetően az október végén bemutatott Toyota bz4X közeli rokona, így a műszaki adatok tekintetében nem várhatók komolyabb meglepetések.

A bz4X összkerekes és elsőkerekes változatban készül majd, előbbi 215 lóerős (160 kW) kétmotoros kialakítással, melynek 7,7 másodperc szükséges a 100-as tempó eléréséhez. Az első kerekeket hajtó verzió csak egy villanymotort kap, amely 201 lóerő (150 kW) maximális teljesítményre képes. Hajtásmódtól függetlenül 71,4 kWh kapacitású akku kerül az autóba, amivel a takarékosabb elől hajtó modell WLTP ciklus szerint mért hatótávja 450 km. Az autó DC töltési teljesítménye 150 kW körül tetőzik majd, és az ígéretek szerint az akkumulátor 30 perc alatt 80%-ra tölthető. A mai mezőnyben ez a töltési teljesítmény nem kiemelkedő, de valószínűleg ez is hozzájárul ahhoz, hogy az akku nagyon tartós legyen, még 10 év után is megőrizze kapacitásának legalább 90%-át.

A legizgalmasabb technikai kérdés talán az, hogy Subaru márkanéven kizárólag összkerekes változatban készül-e majd az e-TNGA platformra épülő villanyautó. A Subaru hagyományai alapján nem várható elsőkerekes változat, ugyanakkor a bz4X elnevezésből a 4X rész az összkerékhajtásra utal, ennek ellenére a Toyota változat elsőkerék hajtással is piacra kerül.

Várhatóan a főbb méreteik is megegyeznek majd a Toyota testvérrel, azaz egy a Toyota RAV4-nél alacsonyabb, de hosszabb tengelytávolsággal rendelkező autóra számíthatunk. A korábban nyilvánosságra hozott fotók alapján a részletekben sem várhatók eget verő különbségek, természetesen a fontosabb stílusjegyek eltérnek majd. Kíváncsian várjuk a leleplezést, hogy megismerhessük a Solterrea utasterét is, és titokban reménykedünk abban is, hogy az Európában kötelező virtuális motorhang, azaz a gyalogosfigyelmeztető rendszer hangja ezúttal nem a minden márkára jellemző futurisztikus zaj, hanem boxer hang lesz.

 

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.