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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

A Tesla Semi program látszólag jégbe fagyva várja, hogy legyen elég „felesleges” 4680-as cella Austinban, vagy Fremontban, amivel elindulhat a gyártás. Most mégis kiderült, van egy ügyfél, aki már nemsokára megkapja az első pár kamionját.

Fontos ügyfél

Mint arról már két éve mi is beszámoltunk, a világ egyik legnagyobb üdítőital és nasi gyártója, a Pepsico 100 kamiont rendelt a Teslától. A céget nyilván a legtöbben a kólájához kötik, de érdemes tudni, hogy a tavaly 70 milliárd dolláros forgalmat, és 10 milliárdos adózott eredményt felmutató vállalat a szénsavas üdítők (Pepsi, 7UP, Mountain Dew, Mirinda) mellett, a Tropicana gyümölcslé, a Lay’s és Doritos chipsek és megannyi más termék gyártója is. Ezeket természetesen a gyárakból ki is kell szállítani, ehhez pedig csak az Egyesült Államokban többek között 36.000 saját tulajdonú, és leányvállalataik szolgálatában álló kamiont használnak.

Újabb Tesla Semi rekord: 100 darabos megrendelés egyetlen vállalattól

Ennek fényében csepp a tengerben a 100 darabos rendelés, de valószínű, hogy ez egy kiterjedt tesztüzem kezdete, és ha a jármű beváltja a reményeket, tovább nőhet a darabszám. A konkrét megrendelésen kívül nyilván a Teslának sem mindegy, hogy mit mond majd a Pepsi a kamionjukkal szerzett tapasztalataikról.

Talán ennek fényében érthető, hogy miért is az élelmiszeripari vállalat lesz az első ügyfél, aki Tesla Semit kap. Ráadásul, a vállalat vezérigazgatójának friss nyilatkozata szerint, még idén.

Gyártásra készen?

Ha hihetünk a pletykáknak, szinte minden készen áll már a Tesla Semi gyártásához, igazából csak a cellákra várnak. Bár a Tesla konkrét számokat nem közölt a kamionok aksijának méreteiről, de támpontot ad Musk egy korábbi Joe Rogan interjúja, ahol elhangzott egy 500 kWh-s adat, amit többen a kisebb hatótávú változathoz kötnek. A nagy akkus Semi akár 800 kWh-t is cipelhet a hasában, ez pedig azt jelenti, hogy egy kamion 6-10 autónyi cellát igényel.

A korábbi elképzelések szerint a 2170-es cellákkal szerelték volna az elektromos kamiont, de most már szinte bizonyos, hogy a 4680-asokat kapják a Góliátok, így az austini és berlini Y-nal versengenek minden celláért. Addig is, a fremonti Kato Roadon lévő Tesla cellalabor és gyár termel annyi kísérleti akkupakkot, ami elég lehet egy próbaszállításra a Pepsinek. Bár az első pár sorozatban gyártott kamiont maga a Tesla fogja használni a logisztikájában, valószínűleg értékes visszajelzéseket kaphatnak majd a Pepsicótól is, és a partner is le tudja így tesztelni, mi a valós hatótáv, teljesítmény, megbízhatóság.

No meg a dolog marketing értéke sem elhanyagolható a két vállalat szempontjából. Valószínű, hogy nagy feltűnést keltenek majd a hangtalan kólaszállítók, és a szélsebesen terjednek majd fényképek Instagrammon és Twitteren.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.