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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Globális villanyautó eladások: egy év alatt tripláztak az elektromosok

elektromos autó piac

Úgy tűnik azoknak volt igazuk, akik robbanásszerű növekedést jósoltak az elektromos autók piacán. Pár éve még sok elemző, és autógyártó is egy viszonylag egyenletes, de lapos görbét rajzolt a villanyautók eladásait vizsgálva, és valahová 2040-2050 magasságába jósolta az 50%-os piaci részesedésüket.

Ekkor még mosolyogva, sajnálkozva tekintettek azokra, akik arra figyelmeztettek, az új technológiák elterjedése sokszor egy hógolyóként indul, de lavina lesz belőle. Lehet mégis nekik volt igazuk.

Megállíthatatlan a hagyományos üzemű autók visszaszorulása Európában

Összesített lista

Nemrég írtunk már az európai és kínai elektromos piacról, de a globális adatokra még várni kellett picit. Szerencsére a néhai ev-sales.blogspot oldal szerzője José Pontes továbbra is publikál a Cleantechnica oldalain, így nem maradunk számok nélkül. Az adatokhoz természetesen tessék hozzáképzelni kis csillagos megjegyzésként, hogy a chiphiány miatt úgy néz ki, sok gyártó az elektromos modellek gyártását favorizálja a hagyományos termékvonalak kárára a kvóták és kibocsátási limitek miatt, de azért amit látunk, azt nem lehet teljesen ennek a számlájára írni.

Az idei első 3 negyedév Top 20-as listáját nézve két dolog tűnik fel elsőre az embernek. A legnépszerűbb konnektoros autók listáján mindössze 4 plug-in hibrid található, a többi kocsi tisztán elektromos. A BEV/PHEV arány egyébként hasonlóan a tavalyihoz kétharmad-egyharmad a teljesen elektromosok javára. A másik, ami szintén évek óta megfigyelhető trend, hogy a lista fele, 10 modell, csak Kínában kapható márka és autó.

A nekünk felismerhető típusokra szorítkozva, valószínűleg senki nem lepődik meg rajta, hogy az első és harmadik helyezett a Tesla Model 3 és Y. Nem kell nagy jóstehetség hozzá, hogy elkönyveljük, a Tesla szedánja idén is az első helyen fog végezni a világranglistán, mint teszi azt 2018 óta minden évben, hiszen idén eddig 50%-kal fogyott belőle több, mint tavaly. A Cleantechnica cikkében fellehető részletes adatok azonban azt is megmutatják, hogy jövőre valószínű a trónfosztás, mivel a jelenleg harmadik helyezett Y nagyon jön fel. Szeptemberben már csak 51-49 arányban nyert a legolcsóbb Tesla az SUV testvér ellenében. Az Y tavaly év elején jelent meg Amerikában, most pedig már mindenhol kapható, így hatszor annyi fogyott belőle mint 2020 szeptemberéig. Az első és a harmadik közé szorult kínai miniautó mindössze 5000 dollárba kerül, de csak az ázsiai országban kapható.

A negyedik hely már sokkal érdekesebb nekünk, ugyanis ide érkezett meg a VW ID.4. A Model Y 253 ezres eredménye persze nem engedett szoros versenyt a 73 ezret felmutató wolfsburginak, de érdekes lesz megfigyelni, hogyan változnak ezek a számok jövőre. A VW SUV-ja Európában már több mint egy éve készül, de a kínai üzem csak idén év közben, az amerikai gyártás pedig csak nemrég indult. A Model Y szintén idén kezdett Kínában, de Európába még csak méregdrágán importálják, jövőre viszont Berlinből érkeznek majd az autók. A harc minden bizonnyal élesedni fog.

Egészen a 9. helyig kell mennünk, hogy újabb felismerhető modellel találkozzunk, itt szerepel ugyanis 53 ezer darabbal a VW ID.3. Ezt a típust igazából csak Európában forgalmazzák, Kínába csak most év végén érkezik, Amerikát pedig valószínűleg kihagyja – ott ez a méret és forma nem lenne népszerű. Nem valószínű azonban, hogy Wolfsburg boldog ezzel az eredménnyel, hiszen nagyjából annyi ID.3 fogyott eddig idén, mint tavaly csak a negyedik negyedévben. Tudom, chiphiány, de ugye ez mindenkit érint, nemde?

A 12. helyen szerepel a Kia e-Niro, amit Amerikában Niro EV-ként ismernek. Tavaly az első 9 hónapban 25 ezer, idén pedig 47 ezer fogyott a modellből, így ha nem is duplázott, de közel volt hozzá. Az EV6 mind méretben, mind árban fölé érkezik, ezért jó esélye van tovább növelnie az eladásokat a népszerű koreai típusnak. A 13. Renault Zoé csak alig pár száz autóval maradt el a Kiától, a franciák azonban valószínűleg nem ünnepelnek, mivel ez 27%-os visszaesés tavalyhoz képest. A Zoé tavaly ilyenkor a világ második legnépszerűbb konnektoros autója volt, most pedig a Top 10-be sem fért be.

A Kona elektromos verziója a 14. helyen szintén nem maradt el sokkal, eladásait 12%-kal tudta növelni 2021-ben. Az utolsó tisztán elektromos modell amit ismerhetünk, az a 17. Nissan Leaf. A legendás villanyautó eladásai 17%-kal nőttek egy év alatt, de mind a koreai, mind a japán versenyzőre igaz, hogy nem valószínű, hogy innen hatalmasat ugranának előre, inkább az árazással tudtak operálni. A Kona viszont most esett át egy frissítésen, tehát talán picit jobbak az esélyei, igaz az akkutüzek valamennyire azért megtépázták a renoméját.

A plug-in hibridek közül a Toyota RAV 4 és a Ford Kuga lehetnek ismerősek idehaza – utóbbiból közel kétszer annyi fogyott, mint tavaly.

Villanyos kontra plug-in

Természetesen olvasóinkat az is szokta érdekelni, hogyan alakul a gyártók, illetve a plug-inek kontra tisztán elektromosok versenye.

Ha az összes konnektorról tölthető típust egy kalap alá vesszük, akkor a gyártók listája a fentiek szerint alakul. 7 kínai és 13 nemzetközi márka van a Top 20-ban. A Tesla első helye talán itt sem újdonság – az amerikai márka közel kétszer annyi autót adott el az idei év első 9 hónapjában, mint tavaly, és nagyjából ezt a növekedési ütemet produkálta a 4. helyezett VW és az 5. BMW is

Ha csoport szinten nézzük a csak tisztán elektromos autók eladásait, a kínai SAIC és BYD mellett, a VW csoport és a Hyundai-Kia fértek be a Top 5-be. A tavalyi 120 ezer teljesen elektromos autó után idén majd 2,5× többet adott el ebből a hajtásláncból a német konszern, a koreaiak pedig 64%-os növekedést mutattak föl.

Utolsó táblázataink a plug-in hibridek és a tisztán elektromosok eladásainak változását mutatják. Az arány nem nagyon változott az elmúlt években, az eladott darabszám azonban annál impozánsabban növekszik, háromszorozódik. 3 hónap múlva meglátjuk, hogyan alakultak az éves számok.

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.