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
auto
2024. 04. 23. kedd

A hír részben igaz, de több hírportál kicsit félreértette a fejleményeket.

IG Metall has entered the chat

Elon Musk nem túl nagy rajongója a szakszervezeteknek – ennyi valószínűleg nyugodt szívvel kijelenthető. Amerikában is folyamatosan téma, hogy a Tesla gyáraiban nincs kollektív bérmegállapodás és szakszervezeti képviselet, azonban ott az autóiparban ez egy létező modell.

Németországban viszont szinte megkerülhetetlen ez az érdekképviseleti forma, ráadásul törvényileg garantált szerepük van a munkások képviselőinek a cég életében, vezetésében is. Nem is akármilyen szervezet jelentkezett be a Teslánál, hanem az IG Metall, amely még Herbert Diesst, a VW vezérét is sakkban tudja tartani. Még meg sem nyílt a gyár, máris arról lehetett hallani, hogy a szervezet szeretné ha őket választanák a berlini Tesla gyár munkásai, és volt már pár verbális pengeváltás is a felek között.

Most arról érkeztek hírek, hogy az eddig felvett több ezer Giga Berlin alkalmazottból hét fő megtette az első lépéseket, hogy üzemi tanácsot hozzanak létre – a tervet pedig az IG Metall is támogatja. A hírek szerin november 29-én megalakulhat a tanács választási bizottsága is. Fontos azonban megjegyezni, hogy az üzemi tanács nem egyenlő a szakszervezettel, annak megalakulása a gyárban egy ettől független folyamat.

Sajtóbeszámolók szerint azonban nem várható, hogy gyors fejlemények következzenek az ügyben. Jelenleg ugyanis magas a középvezetők aránya a felvett munkaerőben, és ha most lenne a választás, sokan kerülnének közölük képviseleti pozícióba. Új választásokat pedig csak 2 év múlva lehetne tartani, így a szakszervezet maga alatt vágná a fát a tempó erőltetésével.

Újabb balhé Wolfsburgban: Kínából jöhet az ID.6 Európába

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.