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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Az új Model S és X bemutatójának egyik érdekes mellékszála volt, hogy a Tesla egy komplett játékkonzolt rakott a két drágább autójába. Az AMD Ryzen processzorból és Vega grafikus kártyából álló párosa gyakorlatilag a Playstation 5-höz, vagy az Xbox Series X-hez hasonló hardverrel, azoknál valamivel szerényebb teljesítményt nyújt, ami nem is véletlen, hiszen mind a Sonynak, mind a Microsoftnak az amerikai informatikai vállalat szállítja a technikát.

A legújabb kínai fotók és hírek alapján azonban az együttműködés nem áll meg a két drágább modellnél.

Szépen csendben

Az új hardver bevezetésének nem szenteltek egyik cégnél sem nagyszabású sajtóeseményt – valószínűleg ez sem véletlen, hiszen a Tesla el akarja kerülni a kiszállítások csúszását. Nem örülnének neki, ha vásárlók százai tolnák odébb az autó átvételét, annak reményében, hogy már az új eszközzel szerelt kocsit kapjanak.

A megbízható kínai információforrásnak számító Kelvin Yang friss fotója arról árulkodik, hogy egy sanghaji gyártású új Model Y Performanceban már a kocsi saját jelentése szerint is AMD Ryzen processzor dolgozik. A legnagyobb teljesítményű Y helyi gyártása most indult, ezek az első autók, amiket átadtak, így arról még nincs hír, hogy pontosan mely modellekben lehet jelen az új hardver.

Ismerve a Tesla gyártási filozófiáját, valószínűsíthető azonban, hogy amint kifutnak a raktáron lévő, illetve már legyártott régebbi eszközök, az összes Model 3 és Y AMD szívet kap. A korábbi számítógép Intel Atom alapú volt, ami egy mérföldes ugrás a régi Model S és X NVidia processzorához képest, de mára már ugyancsak elavultnak számít. Bár erről részletes információink még nincsenek, de az is  valószínű, hogy az új Model S/X hardverének lebutított változatát kapják az olcsóbb autók. A nagy Teslákban a kereskedelmi forgalomban nem kapható, 45 wattos, négy magos AMD Zen 1+ Ryzen (YE180FC3T4MFG) mellett dolgozik egy dedikált AMD Vega grafikus kártya is, de nem hinnénk, hogy ennek jelentős plusz költsége beleférne az olcsóbb autók büdzséjébe. A Ryzen sorozat legtöbb modellje azonban tartalmaz egy integrált grafikus magot is (APU), így ez is bőven elegendő teljesítményt nyújthat az autó infotainment rendszerének és menüinek gördülékeny kezelésére. Ha pedig a játékok elfutottak a régi Intel hardveren is, akkor az új AMD vason sem lehet gond, hiszen ez generációkkal frissebb.

Hivatalos: AMD Ryzen és RDNA2 van az új Teslákban

Ha valakit mélyebben érdekel, hogyan is néz ki a Model S/X Plaid számítógépe, akkor ajánlom az Ingineerix csatorna alábbi videóját, mivel ők voltak olyan bátrak és szétszedték azt. A korábbi generációkkal ellentétben már nem két külön helyen, a képernyő mögött, illetve a kesztyűtartó felett vannak az infotainment illetve FSD számítógépek, hanem az első utas lába alatt lévő rekeszbe raktak egy szendvics szerkezetű integrált egységet. Ennek egyik oldalán a központi kijelzőt meghajtó Ryzen alapú számítógép, a másikon pedig az FSD komputer található. A kettő között egy üreges hűtőlap van, amiben az autó mindent mindennel összekapcsoló hűtőrendszere keringteti a glycolt. A Vega grafikus kártya a Rzyen processzort magába foglaló alaplapon nyugszik, de egy flexibilis kábellel hozzákapcsolt külön áramköri lapon található, így ha a 3/Y részére olcsóbb hardvert akarnak gyártani, ezt egyszerűen kihagyják az összeszerelésnél.

 

PGEgaHJlZj0iaHR0cHM6Ly93d3cudm9sdGllLmV1Lz91dG1fc291cmNlPXZpbGxhbnlhdXRvc29rJnV0bV9tZWRpdW09ZWxla3Ryb21vc2F1dG8mdXRtX2NhbXBhaWduPXJvdmF0IiBvbmNsaWNrPSJqYXZhc2NyaXB0OndpbmRvdy5vcGVuKCdodHRwczovL3d3dy52b2x0aWUuZXUvP3V0bV9zb3VyY2U9dmlsbGFueWF1dG9zb2smdXRtX21lZGl1bT1lbGVrdHJvbW9zYXV0byZ1dG1fY2FtcGFpZ249cm92YXQnLCAnX2JsYW5rJywgJ25vb3BlbmVyJyk7IHJldHVybiBmYWxzZTsiPjxwaWN0dXJlPjxzb3VyY2Ugc3Jjc2V0PSJodHRwczovL3ZpbGxhbnlhdXRvc29rLmh1L3dwLWNvbnRlbnQvdXBsb2Fkcy8yMDI0LzAyLzIwMjQtMDItMDEtdm9sdGllLWV2LTEzMDB4NjAwLTQuanBnIiBtZWRpYT0iKG1pbi13aWR0aDogNzAwcHgpIj48aW1nIHNyYz0iaHR0cHM6Ly92aWxsYW55YXV0b3Nvay5odS93cC1jb250ZW50L3VwbG9hZHMvMjAyNC8wMi8yMDI0LTAyLTAxLXZvbHRpZS1ldi0xMzAweDYwMC00LmpwZyIgYWx0PSIiPjwvcGljdHVyZT48L2E+

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.