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
auto
2024. 04. 20. szombat

A Model Y már meg is kapta a Plaid új lítium aksiját

elektromos autó

Úgy látszik a Teslánál nem várnak túl sokáig, hogy a zászlóshajó Model S/X újításait átültessék az olcsóbb típusokba is. A Ryzen processzorok után most a Model S Plaid változatában debütált új 12 voltos lítium aksin van a sor.

AMD hardver érkezik az olcsóbb Teslákba is

Sok problémát előznek meg

Vicces, de a modern villanyautók egyik Achilles sarka a régi, jól bevált, 12 voltos savas ólom akkumulátor amiről a fedélzeti elektronika működik. Írtunk erről a múltkoriban részletesen, aki lemaradt, az itt pótolhatja be.

Savas ólom akku egy villanyautóban?

A frissített Model S és X egyik újítása volt, hogy a hagyományos kis aksi helyett egy új, saját tervezésű és gyártású, CATL cellákkal szerelt lítium-ion akku került beépítésre. Ezt, a várakozások szerint nem kell majd pár év után cserélni, és nem fog szinte minden előjel nélkül meghalni, hanem gyakorlatilag az autó élettartama végéig kitart.

Az új aksi nem csak korszerűbb és tartósabb, de jóval kisebb és könnyebb is, mint matuzsálem elődje. Az elérhető adatok szerint, minden kiegészítő tartószerkezettel együtt, a savas ólom akkumulátor 14,2 kilogrammot nyomott, míg az új megoldás mindössze 1,8 kg. Bár a kínai hírforrás csak a most frissen átadott Model Y Performance kapcsán osztotta meg az információt, nem valószínű, hogy a frissítés ne érintené a teljes Model 3/Y vonalat. Mint mindig, amíg van raktáron korábbi alkatrész, vegyesen jönnek majd ki az autók a gyárból, és amíg ez így van, addig hivatalos megerősítésre se számítsunk a Teslától. Az eredeti tweetben egyébként 16 voltos akkumulátorról beszélnek, a félreértés valószínűleg abból adódik, hogy teljesen feltöltve a 4 cella feszültsége a 16 voltot is elérheti, de természetesen a 12 voltos rendszerek nem kapnak felesleges túlfeszültséget.

A kis Teslák is megkaphatják a 12 voltos lítium aksit

Tesla hagyományos akku nélkül

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.