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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

A december 2-án induló Miami Beach Art Basel rendezvényen rántja le a leplet a BMW a legújabb, extrém megjelenésű járműkoncepciójáról, de a ma reggel közzétett látványtervek már felfedik, hogyan is néz ki a márka új arca. Az elmúlt évek BMW-it elnézve már egy ideje azt gondolhatjuk, hogy a müncheni autógyártó dizájnstúdióiban dolgozók kaptak egy parancsot felülről, hogy olyan radikális és olyan megosztó formákat tervezzenek, amilyet csak lehet, és ezt szárnyalják is túl minden alkalommal. Ezt a vonalat követi a Concept XM is: kíméletlenül elvékonyított fényszórók, óriási, LED fénycsíkkal körvonalazott vesék, és brutálisan hangsúlyos lökhárítók jelzik, hogy a BMW messzire merészkedett a hagyományosnak nevezhető formavilágtól.

A BMW elmondása szerint a tanulmányautó frontrésze a luxuskategóriájú BMW modellek következő generációjának új, progresszív formanyelvébe enged idő előtti betekintést, a végleges kialakítás pedig első ízben 2022-ben, a BMW luxusszegmensben előirányzott és véghezvitt, átfogó portfólió-bővítési újításainak iránymutató innovációjaként debütál majd. Ha a méretes hűtőrács és a keskeny fényszórók kontrasztjáról le tudjuk venni a szemünket, és tekintetünkkel elindulunk az autó hátulja felé, akkor egy szinte függőlegesen emelkedő sötétített szélvédő állja útját, amivel a tervezők a jármű impozáns kisugárzását erősítik.

A Concept XM izmos, terepjárós karosszériáján hátul is találunk izgalmas stílusjegyeket. Hátulról nézve mintha nem is e világból származna a jármű, a kampós lámpacsík mélyen előrenyúlik az autó oldalán is. A koncepció hátsó lökhárítóját a BMW M modellek alatt dolgozó sport-kipufogórendszerek legendás, dupla ikervégződése uralja.

Ebből már nem titok, hogy a tanulmányba beszerelték a belsőégésű motort, mégpedig egy V8-as benzinmotor formájában, de a jármű tisztán elektromos üzemmódra is képes a villanymotor és a magas feszültségű akkumulátor kettősének köszönhetően. A Concept XM a BMW vadonatúj fejlesztésű M Hybrid hajtáslánc-technológiáját hordozza, a rendszer összteljesítménye 550 kW (750 LE) 1000 Nm nyomatékkal. Az akku kapacitása nem ismert, de a sajtóközlemény szerint 80 kilométeres károsanyag-kibocsátásmentes hatótávra képes az autó. A tanulmány jövő év végén a BMW M divízió eddigi legerősebb modelljeként kerül sorozatgyártásba az Egyesült Államokban.

A Concept XM egyébként a BMW M divízió legelső önálló modellje az 1978 és 1981 között gyártott legendás M1 óta. A végleges XM kizárólag plug-in hibrid hajtással, kizárólag BMW M modellként lesz elérhető.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.