A német Automobilwoche arról számolt be, hogy információik szerint, napokon belül, még ezen a héten megkaphatja a Tesla a német hatóságoktól a végleges és teljes építési engedélyt.
Lassú menetelés
A labda 3+1 nyilvános meghallgatás, és egy két éves procedúra után most Brandenburg tartomány környezetvédelmi hatóságánál van. A gyár megnyitóját eredetileg júliusra tervezték, azonban a német építési engedélyeket egy hosszadalmas és bürokratikus folyamat megkapni, ráadásul ezt egyáltalán nem segítette, hogy a Tesla, részben a lakossági aggodalmak, részben a gyártástechnológia fejlesztése okán, többször változtatott is a terveken.
A német lap értesülései szerint azonban a hivatal még a héten kiadhatja a végleges engedélyt, és mivel a gyár első fázisa már igen magas készültségi szinten van, ez tulajdonképpen a termelés megkezdését is jelentheti. Jelenleg próbagyártás folyik, és a lap szerint eddig 5 autó készült el. Információik szerint januártól heti 1000 darab Model Y gördülhet ki a gyár kapuin, a tempó emelésével pedig 30 ezer kocsi a cél az év közepéig – ez utóbbit mi a kínai tapasztalatok alapján nagyon óvatos becslésnek gondoljuk.
Kínai mintára
Összességében azonban ez nagyjából egybevág azzal, amit a Giga Sanghaj esetén láttunk a Model 3 2020-as és a Model Y 2021-es indulásakor. Az új üzemben 2019 november-december során indult a Model 3 próbagyártás, majd 2020 januárjában kapták meg az első ügyfelek az autóikat. Az Y esetében a menetrend szinte hétre pontosan ugyanaz volt, csak egy évvel eltolva, 2021-ben.
A fenti grafikon - amelyben természetesen az idei november és december csak egy előzetes becslés - azt is jól mutatja, hogy a gyártás felfuttatása nem egy egyenes vonal. Váratlan események, leállások, majd hirtelen ugrások jellemzik. Általában 1-2 műszakkal indul a gyártás, majd amikor már ezen a szinten optimálisan folyik minden, nagyjából fél évvel később váltanak 3 vagy 4 műszakos termelésre. Mind a munkaerő felvétele, mind a csarnokokban található gyártósorok bővítése folyamatos, nem január 1-re készül el minden.
A következő grafikonon már negyedéves bontásban mutatjuk az adatokat, ez kicsit kiszűri a havi mozgásokat, jobban követhetőek a számok. Az első 3 hónap alatt a Model 3 (2020) és a Model Y (2021) gyártási adatai szinte darabra megegyeztek - 16 ezer párszáz készült mindkét autóból. A következő negyedév mindkét esetben gyakorlatilag duplázott: 2020-ban 29.684 Model 3, míg 2021-ben 29.758 Model Y készült Sanghajban, így a gyártás felfuttatásának üteme ismét hajszálra stimmelt.
Idén a harmadik negyedévben aztán az Y elhúzott, a csak Kínában kapható kis akkus változatra akkora kereslet volt, hogy nagyon meg kellett emelniük a termelést. Hogy év végére mennyin áll majd meg a Model Y mutatója, az még kérdés, egyelőre csak egy hónap, az októberi adat van meg, amikor nagyjából ezer autóval készült több ebből a típusból, mint egy évvel korábban a hármasból.
Berlintől és Austintól is hasonló számokat várhatunk jövőre, de extra rizikó és egyben lehetőség az új vázszerkezet (3 fő présöntvény) és az új akkutechnológia.