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
auto
2024. 04. 19. péntek

A Teslák egyik legkedveltebb tulajdonsága, hogy rendszeresen kapnak az autók szoftverfrissítéseket, amelyek hibajavításokat, illetve új funkciókat tartalmaznak.

Azt hiszem nyugodtan mondhatom, hogy régen vártak a Teslások egy frissítést annyira, mint azt, amit kedd reggel kapott meg az autóm.

Sokáig kellett szépen kérni

Elon Musk Twitteres fogadóóráin sok mindent kértek már a Tesla tulajdonosok, amit a cég csakhamar le is fejlesztett, és ingyen kiküldött az egész flottának. Volt azonban egy olyan rendkívül népszerű kérés, ami gyakorlatilag az első Model S óta néma fülekre talált. Az okokat nem tudjuk pontosan, de valami miatt Elon Musk nem volt lelkes az ötlettől, hogy a navigációs rendszerben köztes állomásokat is meg lehessen adni. Nemrég aztán beadta a derekát, nagyjából azzal a viccelődő reakcióval, hogy jól van már, ha ENNYIRE akarjátok, legyen.

A 2021.40-es sorszámú frissítés elég sokat váratott magára, mivel – a teslafi.com adatai alapján – még az elmúlt hetekben is csak alig tolták ki pár autóra. Eredetileg .5 volt a verziószám vége ami már kiment volna mindenkinek, de valami bug ebben is lehetett, mert végül a 40.6 kezdett nagy számban terjedni a hétvégén. Hétfőn még csak 4 magyar autónál mutatta a firmware követő oldal – igaz, ez csak a saját ügyfeleiket jelenti, nem látnak rá az összes hazai Teslára – kedden reggel viszont azzal fogadott az autóm, pontosabban a mobil applikáció, hogy éjszaka lekúszott az én autóm fedélzeti számítógépére is, és kérte a jóváhagyásomat a frissítéshez.

2021.40.6

Mielőtt megnézzük a legfontosabb újítást, íme egy gyors felsorolás, hogy mi minden érkezett a legújabb frissítéssel.

Az első a sokáig csak wayponits, azaz köztes úti célok néven futó fejlesztés, ami végül add stop, avagy megálló hozzáadása néven került kiadásra. Ez pont azt tudja, amit a neve sugall, köztes úti célokat adhatunk az útvonalhoz.
Reszeltek kicsit az autó téli üzemmódján is. Mostantól, ha bekapcsoljuk a szélvédő leolvasztását, az nem állítja el a klíma többi beállítását. Emellett az akkumulátor automatikus temperálása energiatakarékosabb is lett.
A Spotify remek dolog, de sokan esküsznek a Tidalra, mert állítólag kevésbé tömörített, jobb a hang minősége. Mostantól ez is elérhető a Teslákban.

Természetesen a telefonunk Bluetooth kapcsolatán keresztül bármilyen zenét, vagy netes rádiót megszólaltathatunk az autó hangszóróin, de az integrált megoldás sokkal jobb, kényelmesebb. Nem kell hozzá a telefonunk, a hangminőséget sem befolyásolja a BT sávszélesség, az autó képernyőjén pedig tudjuk kezelni az app menürendszerét, minden lejátszási listánk, mentett kedvencünk elérhető, és még az albumborítók is látszanak.

Ha az ember bekapcsolja az Autopilotot, vagy az valami  miatt kikapcsol, akkor a képernyőn megjelenő ikonokon kívül hangos bimbammolással jelzi a rendszer, hogy mi történt. Ez remek, és sajnos nem minden márkánál van így.

Mostantól a sima tempomat is ezt a logikát követi.

A nyelvek között megjelent a brit angol is, úgyhogy mostantól már ezt az akcentust is jobban megérti az autó, és ha akarjuk, a feliratok sem amerikaiak.
A Model S/X új, 2021-es Palladium kódnevű frissítése egyelőre még csak Amerikában érhető el, de az ottani tulajdonosoknak jó hír, hogy mostantól elérhető az aktív zajcsökkentés az autójukon.

A szolgáltatás révén még csendesebb lehet a kocsik utastere, mivel, a hasonló elven működő fejhallgatókhoz hasonlóan az autó mikrofonjai rögzítik  kabin monoton menetzajait és azokkal ellentétes fázisú hangot lejátszva kioltják a lármát.

Ugyancsak ezen modellek új, hátsó képernyőjét mostantól zárolni is lehet az első kijelzőről, hogy a gyerekeke ne tudjanak babrálni vele.

A Model 3 Long Range tulajdonosai örülhetnek annak, hogy javult az autó tippelőjének pontossága, így a megtehető hatótáv jobban figyelembe veszi a környezeti tényezőket.
A mostani kiadásban van pár regionális nyalánkság is.

Japánban például a jogszabályok változása okán mostantól mindig látható az oldalsó kamerák képe a tolatókamera videója alatt. Ez nálunk opcionális, de én mindig használom.

Hong Kongban, Tajvanban és Japánban a navigáció nyelvi opciói bővültek.

Amerikában a telefonos appon most már élőben tudjuk nézni a Sentry kamerák képét, ha riasztás van. Az új funkció már a mobil app legutóbbi frissítésénél bekerült, de a kocsiban 40.5 vagy újabb verzió kell, hogy működjön is.

Amit pedig legjobban irigylünk és várunk: a kínai felhasználók mostantól több alternatív útvonal közül választhatnak az autó navigációjában.

Végezetül van pár nem dokumentált ajándék is a frissítésben, amit a különböző Teslás oldalak már kifundáltak.

Az egyik, hogy mostantól az autó menüjében megjelenik, hogy melyik szolgáltató mobilhálózata  támogatott.

Szintén érdekesség, hogy akinek nem CCS csatlakozós autója van, az itt megtalálja, hogy az ő kocsija kompatibilis-e a Tesla adapterével.

Illetve van itt még valami, amit inkább nem is spoilereznék el, hanem holnap letesztelem, és beszámolok róla.

Irány Debrecen

Na de ennyi beveztő után nézzük hogyan sikerült a Tesla új navigációs funkciója. Röviden: van még mit csiszolni rajta.

Először nézzünk egy egyszerűbb feladatot, mondjuk menjünk el a debreceni állatkertbe. Alapból a Tesla innen Gárdonyból az M0 körgyűrűn kerülné meg Budapestet, de ha rábökök a navigációs sáv plusz ikonjára akkor gépeléssel, ha pedig a térkép egy tetszőleges pontján pár másodpercig ott tartom az ujjamat, akkor egyszerű kiválasztással hozzá tudok adni egy köztes állomást. Így már akár a városon keresztül is mehetek, ami jóval kevesebb kilométer.

Kézzel hozzáadtam a Mexikói úti P+R parkolót, hogy ne a város körül, hanem a belvároson át az M3 irányába vigyen az autó, és látszik is, hogy 51% helyett 75% töltöttséggel érnék így a fóti Superchargerhez, a teljes út pedig 43 kilométerrel és 13 perccel rövidebb lett.

Apropó töltés. Nem, nem feltétlenül szükséges kétszer is tölteni az úton, mint a Tesla navigáció javasolja, ők valószínűleg biztosra mennek. Mint a fenti alternatíván látszik, ha a kiszedem a töltőpontokat, akkor is odaérek 5%-kal. Persze ez azért eléggé necces, de Debrecen előtt van már egy Supercharger, vagy ha Fót magasságában úgy látom az autó még mindig elég pesszimista, egy 5-10 perces rátöltéssel biztosra mehetek. De valószínűbb, hogy inkább  a célállomás környékén töltenék, amíg az állatkertben vagyok (már ha lenne itt töltő), vagy visszafelé állnék meg a Superchargernél.

Határvidék

Kipróbáltam azt is, mit szól a navi, ha az első utamat replikálom, amikor az autó átvételének másnapján elmentem a bozsoki Határmenti Vigadóba.

Ha simán az autóra bízom, ő elvinne az M7-M1 irányba, így 264 kilométer és 2 óra 44 perc lenne az út. Persze én tudom, hogy jobban járok keresztbe a 8-ason, ezért kézzel ráböktem a gyorsforgalmi egy tetszőleges pontjára, hozzáadtam, és máris erre vitt volna a kocsi megspórolva 11 percet, 32 kilométert, és, az alacsonyabb átlagsebesség okán, 27% hatótávot.

Komplikációk

A gondok ott kezdődnek, ha több állomás akarok az úthoz hozzáadni. Ki tudja miért, de a Tesla fejlesztőcsapata valami egészen sajátságos logikát használt itt. Sok próbálkozás után jöttem rá, hogy a kocsi csak akkor tartja az általam kiválasztott célállomás sorrendet, ha a következő lépéseket követem:

  1. Kiválasztom a végső úti célt
  2. Innen fejben visszafelé haladva hozzáadom a köztes állomásokat

Ellenkező esetben a rendszer mindig megpróbálja optimalizálni az útvonalat, ami remek, de lehet oka van annak, hogy én először mennék A célpontba és utána B-be. Az a bizonyos első út Nyugat Magyarországra az előző példánál a valóságban kicsit komplikáltabb volt, mert Bozsokról nem haza indultam, hanem még Budán volt dolgom, így a fenti logikával felépítettem a november 6-i utamat. Először kiválasztottam a végső célpontot Budapesten, majd innen visszafelé lépkedve hozzáadtam egy köztes célt valahol Szombathely után az M86-oson, ezután jött a bozsoki étterem, majd a fenti köztes cél (a.k.a ismeretlen hely) a 8-as úton Veszprém magasságában. A győri Superchargert már ő maga tette bele – helyesen.

Így már ki is adta, ahogy szeretném, de azért valljuk be így eléggé fapados, melós implementáció ez. Az egyik fő gond, hogy a Tesla navija csak a Tesla töltőivel tervez, így pl. ha nem adom hozzá manuálisan az M86-oson azt a pontot (Vát környékén), akkor Bozsok és a győri Supercharger között nem Szombathely és az M86 irányába visz, hanem át akar menni Ausztriába egy töltésre. Alapvetően igaza van, hiszen az én saját útvonalamon -5%-kal érkeznék Győrbe, ami nem túl egészséges, de sokkal egyszerűbb lenne a szombathelyi Dechatlonnál tölteni egy pár percet, hiszen az remekül útba esik. Csakhogy azzal a Mobiliti töltővel ő nem számol. (Egyébként én anno nem itt töltöttem, hanem még az út elején megálltunk reggelizni Székesfehérvárnál és amit eközben visszatöltöttem az elég volt ahhoz, hogy 10%-kal érkezzek Győrbe. De a szombathelyi Dechatlon volt az eredeti A tervem).

Ágyúgolyó futam újrajátszva

Csináltam még egy tesztet az októberi ágyúgolyó futam útvonalával – illetve annak egy részével Gárdonyból indulva, Budaörsre érkezve.

Megint csak a végső célállomás, a budaörsi Dechatlon az első amit be kell ütni, majd innen fejben visszafelé haladva hozzáadtam a Turul emlékművet, a győri Superchargert, Szombathelyet, a keszthelyi kastélyt, illetve a hozzám legközelebb eső, első köztes állomást a balatonkeresztúri Ionity töltőt. Persze a terv megint csak pirosan jelzi, hogy Szombathelyre már -6%-kal, Győrbe pedig -50%-kal érkeznék, mert hiába választottam ki a töltőpont listáról az Ionityt, ő bizony ott nem számol töltéssel. Ez már csak azért is furcsa, mert a legutóbbi frissítés óta az aksit már előmelegíti a 350 kW-os oszlopok felé tartva, de ez a köztes állomás navigációnak még mindig olyan, mintha egy péknél álltam volna meg.

Vélemény

Egyszerű navigációra, egy köztes célpont hozzáadására már most is jól működik a Megálló hozzáadása funkció. Ezen túl, ha komplikáltabb útvonalakat terveznénk, azért már elég körülményes visszafelé hozzáadni mindent. Ha valamit elszúrunk, kivenni sem lehet célállomást – legalábbis nekem nem sikerült -, kezdhetjük újra az egész tervezést. Általános, ezen a frissítésen túlmutató probléma, hogy a Tesla navija csak a saját töltőikkel tervez, és erőszakosan mindig ehhez akarja igazítani az útvonalat, így a Supercharger automatikus hozzáadása opciót a legjobb ki is kapcsolni, különben csak szkanderozunk a géppel. Ha olyan sűrűn lennének Telsa töltők itthon, mint mondjuk Németországban, lehet ez nem is érdekelne, de így marad az, hogy egy ismeretlen útvonalat az ember megtervez ABRP-vel, majd ezt kézzel rekonstruálja a Teslában.

Ennél azért mehetne ez egyszerűbben, okosabban is, uraim!

Otthon frissítettem egy Kiát

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.