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
auto
2024. 04. 23. kedd

Szilárdtest akku fejlesztésbe fektet a Daimler és a Stellantis

elektromosautó-akkumulátor

A Daimler és a Stellantis egyaránt stratégiai befektetési megállapodást kötött a szilárdtest akkumulátorok fejlesztésével már 6 éve foglalkozó massachusettsi székhelyű Factorial Energy nevű startuppal.

Októberben a Hyundai csoport jelentett be közös fejlesztést ugyanezzel a céggel, így már három autóipari konszern véli úgy, hogy ígéretes, amit a Factorial Energy eddig letett az asztalra. A Daimler dollármilliókban magas, kétszámjegyű összegként utalt a befektetés mértékére, a Stellantis áttörésként jellemezte a Factorial szilárdtest-technológiáját, amely olyan kulcsfontosságú problémákat old meg, amelyek hátráltatják az elektromos járművek széles körű fogyasztói elterjedését: a hatótávolságot és a biztonságot.

Közösen fejleszt szilárdtest akkut a Hyundai és a Factorial Energy

A szilárdtest technológia lényege, hogy az általánosan használt folyékony elektrolit helyett szilárd anyagból készült elektrolitot alkalmaznak. Az akkumulátorban az elektródák között lévő elektrolit az ionok oda-vissza szállításához szükséges az akkumulátor töltésekor és kisütésekor. A szilárd elektrolitok lehetővé teszik az akkumulátor biztonságának optimalizálását, valamint új típusú anódok, például lítium-fém anódok használatát. A mai Li-ion akkumulátorcellákhoz képest ezek majdnem kétszeres energiasűrűséggel kecsegtetnek melynek eredményeként növekvő hatótávolság mellett rövidebb töltési idővel számolhatunk. A szilárdtest akkumulátorok jelenleg az egyik legígéretesebb technológiát, a legnagyobb várakozást képviselik az elektromobilitás területén.

A massachusettsi Woburnben található Factorial Energy szilárdtest-akkumulátora akár 50 százalékkal hosszabb hatótávot, nagyobb biztonságot és költségparitást kínálnak a hagyományos lítium-ion akkumulátorokhoz képest. A vállalat szabadalmaztatott FEST (Factorial Electrolyte System Technology) szilárd elektrolit anyagát alkalmaz. A FEST technológiát 40 Ah-s cellákra méretezték, és szobahőmérsékleten működik.

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.