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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Annyit szívtuk már egymás vérét a bankkártyás fizetés témában a podcastban, hogy egyértelmű volt, ha lesz olyan töltő Magyarországon, ahol ez működik is, akkor azt ki fogjuk próbálni.

És mivel én szoktam úgy kardoskodni az érintésmentes fizetés mellett, mintha legalábbis a bankok szekerét akarnám tolni, az is nyilvánvaló volt, hogy nekem kell majd ezt tesztelnem. Az külön bónusz, hogy az első ilyen hazai oszlop 10 percre áll tőlem.

Kiskapu?

Az evDirect velencei villámtöltője lett az első hazai oszlop, amelyiknél a millió boltban megszokott módon, előzetes regisztráció, NFC tokenek beszerzése, appok letöltése nélkül tudunk fizetni a töltésért. Hogy ez a megoldás eddig nem igazán terjedt el, annak valószínűleg több oka is van, amelyek közül az egyik a jogszabályi környezet. Elméletileg ugyanis minden díjköteles töltés után számlát, blokkot kell adni.

A szolgáltatóknak azonban igen nagy macera lenne minden töltőoszlopot hőpapiros nyomtatóval felszerelni, rendszeresen karbantartani, feltölteni, hogy legalább blokkot adjon a gép, arról nem is beszélve, hogy ÁFÁ-s számlát is kérhet a vásárló. Az evDirectnél most mégis találtak valami apró betűs részt, ami alapján úgy érzik meg tudják ezt oldani blokk nélkül is – ÁFÁ-s számlát pedig valószínűleg az ügyfélszolgálattól lehet kérni utólag.

Egyszerű

A töltés menete abszolút magától értetődő annak, aki valaha fizetett már önkiszolgáló benzinkútnál. Miután csatlakoztattuk az autót és egy gombbal kiválasztottuk melyik töltőfejet akarjuk aktiválni (nálam CCS), hozzáérintjük a bankkártyánkat a terminálhoz és már indul is a töltés. (Ha valakinek nem megy a PayPass/payWave, mert elérte a napi limitet, alulról a chipkártyát is be lehet dugni a terminálba). Az oszlop első körben 5000 forintot foglal be a kártyánkon, de ez ilyenkor még nincs beterhelve. Amikor leállítjuk a töltést, az oszlop kiszámolja mennyi is volt a tényleges fogyasztásunk, és csak a valósan fizetendő összeget terheli be, az 5000 Ft zárolását pedig rögtön fel is oldják. Így egyszerre, a jelenlegi tarifával, 65 kWh-t tudtam volna tölteni (az AC egy hajszállal olcsóbb).

Nekem a töltés a második kísérletre indult el, az elsőnél a terminál kommunikációs hibát jelzett és a telefonos ügyfélszolgálat indította újra. Pár perccel később és pár utcával odébb, hazafelé tartva egy ismert, nagy áruházláncban azzal fogadott a pénztáros, hogy egész nap kártyaelfogadási problémáik vannak, és az ügyfelek a konkurens üzletlánc kapcsán is erről számoltak be, illetve többeknek a legnagyobb magyar bank velencei ATM-e sem működött. Emiatt én ezt így első körben az evDirecten kívüli hibának gondolnám, de azért jó lenne, ha probléma esetén magától indulna újra a bankkártya terminál. (Mondjuk a telefont első csörgésre felvették és 1 percen belül már töltöttem is, szóval, piros pont az ügyfélszolgálatnak!)

Örülünk?

Én továbbra is a bankkártyás fizetés híve vagyok – úgy általában mindenütt. Soha nem szerettem készpénzt használni, ha egy mód van rá táskát, tárcát sem viszek, csak jogsi, lakcímkártya, 2 bankkártya és telefon van nálam. Abban természetesen egyetértek Tiborral és Szöcskével, hogy az applikáció plusz szolgáltatásokat tud nyújtani, így látom az oszlop működik-e, szabad-e, ha már otthagytam a kocsit, megye-e még a töltésem. Ezzel együtt a végső megoldás nem a kártya és nem is az app, hanem a plug & charge, és az autók beépített navija lenne. Tehát a navi működő, szabad töltőállomáshoz navigál, odaérve pedig bedugom csak a kocsit, az oszlop pedig beterheli a töltés összegét a korábban regisztrált kártyámra. A Teslánál már most is így megy ez, de csak a saját töltőikkel. Az Ionity már támogatja a szükséges IEEE szabványt, de csak egy maréknyi autó tudja ezt kihasználni.

Addig is, amíg egy nagy, egységes európai plug & charge rendszerre várunk, amibe az össze töltő be van kötve és minden villanyautósnak van fiókja hozzá, nem baj ha az oszlopok az alkalmi használók, átutazók életét is megkönnyítik. Amíg ez nem teszi a töltést drágábbá – és az evDirect Facebook oldala szerint nem teszi -, miért ne? 

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.