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
auto
2024. 04. 19. péntek

Az utóbbi években többször beszámoltunk már róla, hogy a világ különböző pontjain helyi rendőrkapitányságok állítottak elektromos autókat szolgálatba

Most az Egyesült Királyságból érkeztek konkrét adatok arról, hogyan teljesít a Model 3 mint rendőrautó.

Bírja a tempót

A brit Model 3 projekt egy érdekes részlete, hogy a kocsikat nem harmadik fél, hanem a Tesla maga építette át, hogy ezekkel tesztelhesse a rendőrség az elektromos átállást. Most, az Electrek talált rá, hogy a Tesla illetékes account managere a LinkedIn oldalán számolt be az első tapasztalatokról.

Az első részlet amit elárultak, hogy a típussal a valós körülmények között több, mint 320 kilométert is meg lehet tenni megkülönböztető jelzés használata mellett. Ilyenkor nem nyugodt járőrözésről, hanem bevetésről beszélünk, amikor a jármű nagy sebességgel halad. Az adatok szerint az átlagos bevetési idő ilyenkor 7-15 perc, de volt példa már arra is, hogy több mint 4 órán át vett részt ilyen akcióban az autó.

A rendőrautók különböző extra elektromos fogyasztókkal vannak felszerelve, de a gyakorlat azt mutatja, hogy ezek nem befolyásolják érdemben a hatótávot. Az automata rendszámfelismerő rendszer 3 órányi folyamatos használat során is legfeljebb pár kilométert faragott le, a LED fényhíd pedig napokig üzemelhetne folyamatosan.

Arra is volt példa, hogy a közlekedési rendőrök 130 kilométeres maradék hatótávval ültek be a kocsiba, amikor a Teslás kapcsolattartó éppen velük tartott. 5%-kal érkeztek meg a V3-as Superchargerhez, és a kemény használat miatt az akku optimális hőmérsékleten volt, így 20 perc múlva 70%-kal hajtottak tovább, amivel még további 5-6 órát autóztak a műszak során. A töltés költsége kevesebb, mint 20 font volt.

Pozitív fogadtatás

A Tesla alkalmazottja szerint eddig nagyon pozitív volt a visszhang mind a lakosság, mind a rendőrök részéről. Utóbbiak élvezhették a beépített vezeték nélküli telefontöltő előnyeit, de az USB-C csatlakozó segítségével munka közben tölthették a laptopjaikat is.

A jövőben olyan szoftverfrissítéseket is terveznek, amik segítségével a központ közvetlenül az autó navigációs rendszerébe tudja küldeni a következő címet, de a rendőrségnek hozzáférést biztosítanak a GPS nyomkövető és fedélzeti kamera rendszerekhez is, hogy külön eszközök beépítése nélkül tudják ezeket integrálni rendszereikbe.

Végül megosztottak pár adatot a karbantartási költségekről is. A belsőégésű motoros rendőrautóknál nagyjából 13 ezer kilométerenként cserélnek fékbetétet, ezzel szemben a 16 ezer kilométeres (10 ezer mérföldes) felülvizsgálat alapján a Model 3 fékjei 19 ezer kilométert is kibírhatnak. Az első 24 ezer kilométer alatt csak gumit és fékbetétet cseréltek, más javításra nem volt szükség. (Ne felejtsük el, hogy itt extrém igénybevételről van szó, ne a polgári használatban tapasztalt fék és gumikopással számoljunk.)

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.