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
auto
2024. 04. 19. péntek

Az illetékesek sokáig azt mondták, hogy a negyedik negyedév során, de legkésőbb az év végéig megkapja a Tesla német gyára a végleges engedélyeket, és megkezdődhet a termelés. Most már senki nem hisz ebben, legkevésbé az említett illetékesek.

Megint hiányzik valami

Ahogy arról legutóbb beszámoltunk, legutóbb december elejére volt várható, hogy kiadják a véleges engedélyt, és indulhat a Giga Berlin. Aztán teltek-múltak napok, hetek, és semmi nem történt, most pedig az ünnepek és szabadságolások révén, gyakorlatilag már ki is futottunk az időből. A legfrissebb hírek, most ismét a német médián keresztül, a helyi politikusok nyilatkozatiból származnak, azzal a különbséggel, hogy már ők sem hisznek benne, hogy még idén csattanhat a pecsét.

Brandenburg tartomány környezetvédelmi minisztere Axel Vogel a minap a sajtó kérdéseire válaszul azt közölte, hogy még mindig várnak pár anyagot a Teslától, amit el kell bírálniuk, mielőtt megadhatják az engedélyt. Mint mondta, nem lát bele a Tesla működésébe, így nem tudja megmondani, hogy mikor érkezhetnek be a hiányzó dokumentumok, ezek nélkül viszont nem tudnak továbblépni. Vogel szavaiból egyértelmű, hogy a minisztérium egy olyan atombiztos eljárást szeretne, amit ugyan meg lehet próbálni jogi úton megtámadni, de aki így tesz, az nem jár sikerrel. Mint a politikus hozzátette, a Teslának és a minisztériumnak is az az érdeke, hogy ha megkapták az engedélyt, ne tudja egy esetleges per ideiglenesen leállítani az üzemet.

Bár a politikus a Teslára tolja a felelősséget, nem tudjuk, hogy pontosan mit kell még a gyártónak benyújtania, ennek beadására mikor utasították, és hány ember, mekkora munkája a dokumentáció összeállítása. A lakossági meghallgatási folyamat során több mint 800 beadvány és kifogás érkezett, amelyeket egyenként kellett elemezni, megválaszolni. A benyújtók között nem csak laikusok, de különböző, a gyár építése ellen tiltakozó környezetvédelmi csoportok is vannak – ezek a kérdések és ellenérvek is generálhattak újabb munkát, szükség lehet szakértői véleményekre, elemzésekre.

A Tesla egyelőre nem nyilatkozik az ügyben, de belsős információk alapján a német média úgy tudja, házon belül már régen elengedték az idei indulást. Az autók kereskedelmi forgalomba amúgy sem kerültek volna még, erre csak a jövő év első negyedévében volt esély, de a késlekedés és a bizonytalanság biztosan nem tesz jót a projektnek. Kérdés, hogy amíg a tényleges indulás ennyire mozgó célpont, hogyan tudnak munkatársakat felvenni, mikor kezd a már szerződött munkaerő, mikrótól kell fizetést kapniuk. Az autók nyersanyagait és alkatrészeit is időben be kell rendelni a beszállítóktól, de az sem tiszta, hogy így ezt milyen céldátummal tették meg, vagy meddig lehet váratni a beszállítókat.

Német sajtó: napokon belül meglehet a Giga Berlin engedélye

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.