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
auto
2024. 04. 19. péntek

Csak azért, mert még nincs engedélyük a gyártás megkezdésére, nem jelenti azt, hogy ne szivárognának az információk a Tesla berlini gyárából.

2 hét kell

A Teslás pletykákból mindig jó értesült, és általában megbízható Sawyer Merritt jelentett most érdekes adatokat Berlinből, a belsős forrásaira hivatkozva.

A Berlin melletti üzem jelenleg egy ideiglenes engedély alapján 250 darab komplett autót gyárthat le tesztelési célokkal – ezek kereskedelmi forgalomba nem kerülnek. Merritt információi szerint 240 autó már el is készült, és 25 továbbira lehet még számítani a héten. A matek itt elsőre nem jön ki, de lehet, hogy ezek közül nem mindegyik számít teljes autónak, mert csak a gyártósor egy részét vagy bizonyos folyamatokat teszteltek vele. A szokásos videókon a gyár körül látni jó pár félkész karosszériát is. Ezeket a példányokat különböző célokra hasznosítják. Van amelyiket töréstesztre küldik, más példányokkal időjárás-állóságot vizsgálják, és néhány darab Norvégiába megy téli tesztre – utóbbit egy másik netes forrás is megerősítette. Vannak olyan példányok is, amelyekkel a gyáron belüli újrahasznosítást fogják tesztelni, és vannak amelyeket jelenleg is használnak a gyáron belüli szállításra.

A vállalat jelenleg úgy kalkulál, hogy valamikor januárban megkapja az engedélyeket – innentől számítva 2 hét kell nekik, hogy beindulhasson a gyártás. A hírek szerint ehhez minden technikai feltétel adott, az üzem készen áll. Itt annyit megjegyeznénk, hogy természetesen nem az első fázis teljes, évi fél milliós gyártási kapacitása épült ki egyszerre. Az első félévben 40-50 ezer, év végéig nagyságrendileg 150 ezer autó készülhet itt, ha a kínai ütemet követik. A meglévő épületen belül majd év közben még bővülni fog a gyártósorok száma, de a gyár területén is tovább folynak a munkák. Most is zajlik a második fázis, az akkugyár építése, és a tereprendezéssel úgy tűnik, további bővítést készítenek elő. A német gyár építését legalább 3 drónos csapat dokumentálja – íme egy friss videó az egyiktől, ahol látszik jelenleg min dolgoznak az első fázis épületén kívül.

Bármilyen színt kérhetsz, ha az fekete… vagy fehér

Musk többször emlegette Berlin és Austin új fényezőüzemét, kiemelve, hogy azok több lehetőséget kínálnak majd. Merrittnek ismét megerősítették, hogy Berlinben a jelenlegihez képest 3 további prémium szín kerül majd gyártásba, így lesz egy bordóba hajló Deep Crimson, egy mélytenger kék Abyss Blue és egy új Mercury Silver Metallic, azaz higanyszürke metál opció. Ezek a mostani 5-6 rétegű fényezéssel szemben 8 réteget kapnak. A csavar a sztoriban: a gyártás kezdete a Model Y Performance változatával indul, azonban eleinte kizárólag fekete és fehér színekben készülnek majd az autók, a többivel fokozatosan bővül majd a kínálat.

A berlini Y már a kezdetektől fogva az új, egy darab présöntvényből készülő első és hátsó vázelemmel készül majd, ami azon kívül hogy gyorsítja a gyártást és csökkenti a költségeket, a súly és a szilárdság terén is előnyöket ígér. A 4680-as cellákkal szerelt strukturális akkupakkal azonban úgy néz ki, hogy megvárják a helyi cellagyártást, mivel jövő év elején még 2170-es aksikkal készülnek az autók. Korábbi, az októberi nyílt napon készült fotók alapján azonban úgy tűnik a 2170-es pakknak is egy fejlettebb, modulok nélküli változata kerülhet gyártásba. Ezek szerint a vállalat végül elvetette az amerikai cella importot, és ehelyett a kínai LG aksikból kap Berlin is. Ami viszont nem marad el, az az új, li-ion 12 voltos kisakku: a német gyárban minden kocsi ezzel fog készülni.

Idén már nem lesz ebből a gyárból semmi

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.