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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

Mennyire csökkenti a hideg a villanyautók hatótávolságát?

villanyautózás a gyakorlatban

A Recurrent az Egyesült Államokban megvizsgálta, hogyan befolyásolja a hideg az elektromos autók hatótávolságát. A kutatásban 7000 autó adatait dolgozták fel, ez alapján 13 típusra rajzolták fel az autó által tippelt hatótáv és a külső hőmérséklet grafikonját. A modellek többsége hazánk útjain is megtalálható, ezért érdemes átnéznünk a kutatás eredményeit.

Nem titok, hogy télen a villanyautók hatótávolsága csökken, ahogy a hagyományos autók fogyasztása is megnő a hidegben. A hatótávcsökkenést számos tényező okozza, kisebb-nagyobb mértékben:

  • a hideg levegőnek nagyobb a közegellenállása (a 0°C fokos levegő 7%-kal sűrűbb, mint a 20°C-os),
  • a téli guminak nagyobb a gördülési ellenállása,
  • az utastér fűtése is lecsíp az eleve kisebb hatótávból,
  • számos típus az akkumulátort is fűti, amely szintén az akkuban tárolt energiát használja.

Az Amerikai Autómobil Szövetség 2019-ben készített tanulmánya megpróbálta meghatározni az egyes kategóriák által eredményezett hatótávcsökkenést. A külső hőmérséklet hatását önmagában vizsgálva azt találták, hogy 24 °C-hoz viszonyítva -7 °C-os hidegben átlagosan 8%-kal csökken a hatótáv. Az autó légkondicionálójának, praktikusan a fűtés, működtetése ennél lényegesen nagyobb mértékben növelte a fogyasztást, -7 °C-ban 41%-kal csökkenti a vegyes használatban mért hatótávot a fűtés használata.

A téli gumi nagyobb gördülési ellenállásának fogyasztásnövelő hatását saját méréssel próbáltam nemrégiben meghatározni, amelyben arra a következtetésre jutottam, hogy körülbelül 5-6%-kal növeli a fogyasztást a téli gumi használata.

Mennyivel növeli a fogyasztást a téli gumi?

A Recurrent vizsgálatában Amerika-szerte 7000 autóstól gyűjtötték össze az autók által tippelt hatótáv adatokat, melyet a külső hőmérséklet függvényében elemeztek. A Teslák esetében nem sikerült értékelhető adatokat gyűjteni, mivel a legtöbb modell a hatótáv becslésénél figyelmen kívül hagyta a hőmérsékletet. Már a Tesla Model S P100D esetében mért 4%-os hatótáv-csökkenés is meglehetősen hihetetlen, ugyanakkor a Tesla Model 3 tulajdonosok csupán 1%-kal jelentettek kisebb hatótávot, a Model X tulajdonosok azonos tippelt hatótávról számoltak be, a leginkább meghökkentő azonban, hogy a Tesla Model Y tulajdonosok télen 1%-kal nagyobb hatótávot tapasztaltak, mint nyáron. A Jaguar i-Pace a Teslákhoz hasonló módon elhanyagolható, mindössze 3%-kal csökkenő hatótávot jelenített meg a műszerfalon.

A legnagyobb hatótáv csökkenést (32, illetve 31%-ot) a Chevrolet Bolt, illetve Chevrolet Volt tulajdonosok tapasztalták. Előbbiből hazánkban csak néhány szürkeimportos példány található Opel Ampera-e néven, utóbbi európai változatából azonban rengeteg van Magyarországon Opel Ampera néven.

A Ford Mustang Mach-e tulajdonosok 28%-os téli hatótávcsökkenésről szolgáltattak adatot, majd két német típus, a BMW i3, valamint a Volkswagen e-Golf következik 24, illetve 23%-os hatótáv-csökkenéssel.

A Hyundai Kona esetében 19%-kal csökkent a hatótáv, a 62 kWh-s akkuval szerelt Nissan LEAF műszerfala pedig átlagosan 14%-kal tippel kevesebbet télen, mint nyáron, az Audi e-Tron által kijelzett 8%-os hatótáv csökkenés pedig ahhoz már elég nagy, hogy ne mérési hibának tekintsük, mint a Teslák és a Jaguar adatait.

 

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.