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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Elindult a termelés a svéd Northvolt akkugyárban

elektromosautó-akkumulátor

Ahogy arról már korábban hírt adtunk, Svédországban épül Európa legnagyobb akkumulátor gyára, amely a tervek szerint nem csak az elektromos autókhoz készít majd lítium-ion akkucellákat, de a megújuló energiák eltárolására használható akkumulátor állomásokat is ellátná alapanyaggal.

A Northvolt Ett épülő gyára 2021 júniusában

2020-ban a svéd Skellefteå városa mellett indult el a cég első létesítményének építése, a Northvolt Ett idén nyáron el is készült, nemrégiben pedig a gyártósorok tesztelése is rendben lezajlott. Az 50 főt alkalmazó gyárban a hét elején pedig már le is gördült az első elkészült lítium-ion cella. A tervek szerint a termelés évi 60 GWh kapacitást ér majd el, amely nagyjából 1 millió elektromos autó akkumulátorához lesz elegendő. 2030-ra pedig mintegy 150 GWh az éves cél.

A Tesla Gigafactory-vel versengő Northvolt az első európai gyártó, amely teljes egészében házon belül fejleszti, tervezi, gyártja és szereli össze az akkumulátorok építéséhez szükséges akkucellákat. A gyár teljes értéke meghaladja a 12 milliárd dollárt. A világ elektromos autóinak gyártásához használt akkumulátorok jelentős többségét jelenleg az Egyesült Államokban és Ázsiában készítik, de a Northvolt komoly részesedést kíván szerezni ebből az óriási piacból.
A gyártókapacitás bár igen jelentős, akár jövőre is szűkösnek bizonyulhat, hiszen már most összesen 30 milliárd dollárnyi szerződéssel rendelkeznek a BMW, a Volkswagen illetve a Volvo, valamint a Polestar részéről is, és természetesen egyáltalán nincs kizárva, hogy további európai autógyártók keresik majd meg a svéd akkugyártót.

Irházy Róbert