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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Az idei CES elektronikai kiállításon a Stellantis autógyártó csoporthoz tartozó Chrysler bemutatta az Airflow névre keresztelt tisztán elektromos koncepcióautóját, mely a márka 2025-ben megjelenő legelső villanyautóját vetíti előre. A vállalat bejelentette továbbá, hogy 2028-ra a teljes termékportfóliója akkumulátoros elektromos modellekből fog állni.

„A Chrysler Airflow Concept a Chrysler márka jövőbeli irányát képviseli, bepillantást nyújtva a dinamikus dizájnba, a fejlett technológiákba és a zökkenőmentes csatlakoztathatóságba, amelyek jellemzik azt a teljes elektromos portfóliót, amit 2028-ra tervezünk elérni” – mondta Chris Feuell, a Chrysler márka vezérigazgatója. „A Chrysler egy ikonikus amerikai autóipari márka az új fejlett technológiák és termékszegmensek létrehozásában szerzett örökséggel. Márkánk az élen fog szolgálni a Stellantis átalakulásában, hogy tiszta mobilitást és összekapcsolt vásárlói élményeket biztosítson.”

Az Airflow tanulmányt és a Chrysler elektromos jövőjét a Pacifica Hybrid plug-in hibrid minibusz fejlesztése során szerzett tapasztalatokra építik a mérnökök, ennél azonban jóval fontosabb a Stellantis szakértelme az elektromobilitásban. Az autó felhasználói élményének gerincét az új elektromos/elektronikus (E/E) és szoftverarchitektúra, az STLA Brain adja. Ez az architektúra rendkívül rugalmas, s lehetővé teszi a szoftverfejlesztők számára, hogy gyorsan hozzanak létre és frissítsenek funkciókat és szolgáltatásokat, kihasználva a pilótafülkébe épített képességeket anélkül, hogy meg kellene várniuk egy új hardver bevezetését.

Erre a rendszerre épül rá az STLA SmartCockpit, amely mesterséges intelligencia-alapú alkalmazásokat integrál a jármű „agyába”, például navigációt, hangvezérlést, e-kereskedelmi piacteret, és fizetési szolgáltatásokat. Az STLA AutoDrive ezen felül biztonsági funkciókkal látja el az autót, és hármas szintű vezetéstámogató rendszereket kínál, melyek Over-the-Air frissítéseken keresztül fejlődhetnek.

Az Airflow tanulmányban két 150 kW-os villanymotor biztosítja az összkerékmeghajtást, de úgy tervezték az autót, hogy nagyobb teljesítményű erőforrásokat is elbírjon, kaput nyitva a potenciális teljesítménycentrikus változatok felé. Az akkumulátor kapacitását nem árulták el, de a hatótáv körülbelül 560-640 km.

 

Az Airflow típusnév egyébként nem most először került rá Chryslerre, így hívták azt az 1934-ben bemutatott modellt, amely szakított a korábbi formatervezési szokásokkal, és egy akkoriban még furcsának számító, erősen aerodinamikus formát öltött magára. Természetesen a hatótáv miatt az elektromos szabadidő-autónál is figyeltek az aerodinamikai jellemzőkre, de ebben nincs semmi forradalmi, így nem tudni, miért éppen ezt az ikonikus nevet aggatta rá a gyártó.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.