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
auto
2024. 04. 19. péntek

Egyetlen töltéssel mentek több mint 1200 km-t egy Teslával

elektromos autó

Többféle megközelítés létezik arra vonatkozóan, hogy miként lehetne az elektromos autókat a mostaninál is használhatóbbá és minden élethelyzetre megfelelőbbé tenni. Egyesek a kis akkumulátor és villámgyors töltés kombinációjára esküsznek, mások az energiahatékonyság növelésével igyekeznek nagyobb hatótávot elérni, de akadnak olyan vállalatok is, amelyek úgy vélik, a jövő az elektromos autókba szerelt akkumulátorok kapacitásának megnövelésében rejlik. Épp a minap idéztük a Mercedes-Benztől azt a kijelentést, hogy nagy akkuval bárki tud nagy hatótávú villanyautót mutatni, erre most azt is láthatjuk, mi történik, ha egy Teslába a kapacitásának dupláját szerelik be.

Egy michigani technológiai cég, a ONE (Our New Energy) egy Tesla Model S Long Range Plus típusú villanyautón demonstrálta saját fejlesztésű akkuprototípusának képességeit valós körülmények között. A jármű 103,9 kWh-s akkupakkjának helyére a 207,3 kWh kapacitású, úgynevezett Gemini 001-et tették. Ugyanakkora helyen tehát közel kétszer akkora energiát tárol az autó, miközben az EPA által mért hivatalos 402 mérföldes hatótávolsága is közel 90%-kal nőtt: egy közúti teszt alkalmával 752 mérföldet, azaz 1210 kilométert ment el a jármű egyetlen töltéssel.

Aki követi a gyakorlati szempontból értelmetlennek mondható rekordkísérleteket, az tudja, hogy egy hypermiling során nem nagy kunszt ekkora távolságot menni egy töltéssel, csakhogy most nem egy végletekig az energiatakarékosságra törekvő vezetési stílusról van szó, hanem egy normál, nagyjából 88 km/h átlagsebességű útról. A kísérletet egy tesztpadon is elvégezték konstans 88 km/h-s sebesség mellett, amikor is 882 mérföldet (1419 kilométert) bírt az aksi.

A 2020-ban alapított vállalattal interjút készítő Car and Driver magazin beszámolójából kiderül, hogy a Gemini prototípusában nikkel és kobalt alapú (NMC) cellák vannak, de a 2023 után gyártásba kerülő változathoz biztonságosabb és fenntarthatóbb kobaltmentes LFP cellákban gondolkodik a cég. Mivel ennek a kémiának jellemzően körülbelül 30%-kal alacsonyabb az energiasűrűsége, a Gemini akkucsomag 1%-át egy másfajta, nagyobb energiasűrűségű, a cég megfogalmazása szerint „hatótávnövelő” cellák alkotják majd.

Gemini 001, Forrás: ONE

A ONE egyébként idén tervezi piacra dobni első termékét, a 79 kWh-s Aries akkumulátorát. A vállalat vezérigazgatója Mujeeb Ijaz, aki több mint 30 éve dolgozik akkumulátormérnökként, és olyan nagyvállalatoknál fordult meg, mint az Apple és a Ford.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.