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
auto
2024. 04. 20. szombat

Toyota: 2025-ben jöhet a szilárdtest akku, de nem villanyautóba

elektromosautó-akkumulátor

A szilárdtest akkumulátorra évek óta mindenki Szent Grálként tekint, az elektromobilitásban a villámgyors töltést és a nagy hatótávolságot várják tőle. A Toyota évek óta élen jár az ígérgetésben fejlesztésben, és a minap a CES-en tett nyilatkozatok alapján úgy tűnik, hogy végre belátható távolságba került az áttörés.

A Toyota hosszú ideje vezeti a globális eladási listákat, úttörő volt a hibridek területén, azonban a tisztán elektromos autót még fél évvel ezelőtt is zsákutcaként jellemezték a cég vezetői. A közelmúltban már egyre több utalás jelent meg a fordulatra és hamarosan piacra kerül az első alapoktól elektromosnak tervezett, globálisan értékesített villanyautójuk, a bZ4X is, amely nevével ellentétben elsőkerék hajtással is kapható lesz.

Nem ez lesz a Toyota olcsó villanyautója

Miközben a Toyota inkább a hidrogén üzemanyagcellás fejlesztéseiről volt ismert, sokat hangoztatták azt is, hogy a szilárdtest akkumulátorok áttörésére várnak. A hidrogén üzemanyagtöltő állomások nem szaporodnak a kívánt ütemben ahhoz, hogy egy hidrogénnel hajtott autó kompromisszumok nélkül használható legyen, az elektromosautó töltőhálózat azonban egyre jobban kiépül világszerte. A Toyota vezetőinek nyilatkozatai alapján pedig úgy tűnik, hogy hamarosan végre a szilárdtest akku is előléphet a laboratóriumokból.

Elsőre meglepőnek tűnhet Thiebault Pâquet, a Toyota elektromobilitási stratégiai vezetőjének tavaly decemberben tett nyilatkozta, mely szerint a szilárdtest akku nem egy tisztán elektromos, hanem egy hibrid modellben debütálhat. A 2022-es CES során az Autoline-nal beszélgetve Gill Pratt, a Toyota Research Institute vezetője megismételte, hogy az első szilárdtest akkumulátorral felszerelt Toyota továbbra belső égésű motorral is rendelkezni fog. Prat elmondta, hogy a szilárdtest technológia fejlesztés az ütemterv szerint halad és még az évtized első felében megérkezhet az első olyan autó, amelybe szilárdtest akkumulátort építenek. Tekintve, hogy már 2022 van, ez alig három évet jelent.

Interjú a szilárdtest-technológia úttörőjével

Felmerül a kérdés, hogy miért nem egy tisztán elektromos modellben debütál az újdonság, ezzel köröket verve a teljes autóiparra, egy olcsó, nagy hatótávú és villámgyorsan feltölthető villanyautóval letarolva a piacot? A magyarázat teljesen logikus. A szilárdtest akkumulátor ha 3 éven belül piacképes is lesz, egészen biztosan nem lesz még olcsó.

Sokan azért nem hisznek abban, hogy a technológia rövid távon villanyautókban is megjelenik, mert nem látjuk még kisebb, olcsóbb, rövidebb életciklusú eszközökben sem, mint például a mobiltelefonok vagy laptopok. Ha egy autógyártó mindent egy lapra feltéve nagy akku kapacitással rendelkező villanyautókba építené be az újdonságot, melynek való életben történő használata során esetleg valamilyen probléma merülne fel, akkor egy tőkeerős cég is belerokkanhatna a visszahívás költségeibe. Ezért logikus döntés kisebb akkumulátorokkal kezdeni a kísérletezést.

15 villanyautóval készül a Nissan 2030-ra

Gill Pratt elmondta, hogy a jelenlegi elektromos autók még mindig jóval drágábbak, mint a hasonló kategóriás benzinüzemű járművek, így a szilárdtest akkumulátor bevezetése tovább növelné a felárat. Jelenleg a szilárdtest-akkumulátorok körülbelül 7-8-szor drágábbak, mint a széles körben alkalmazott lítium-ion akkuk. A költségek minden bizonnyal csökkenni fognak a 2025-re ígért piacra lépéséig, de ahhoz nem eleget, hogy a villanyautók ára elbírja.

A hibridekbe lényegesen kisebb kapacitású akkumulátorok kerülnek, ezért a költségekre, a végső árra kevésbé gyakorol hatást a drágább akkumulátor. További előny, hogy a hibridekben lényegesen magasabb a töltési-kisütési ciklusok száma, amely egy kemény tesztnek is felfogható az új technológia számára.

A hibridek után a drágább, prémium modellekben jelenhet meg a szilárdtest akkumulátor, mint például a Lexus múlt hónapban bemutatott Electrified Sport koncepciója, amely 700 kilométer hatótávot és két másodperces 100 km/h sebességre gyorsulást ígér.

A várható dátumok összecsengenek egyéb szakértők véleményével, egy évvel ezelőtt Henrik Fisker is 7-8 évre várta a technológia eljövetelét, de a lényeg persze, hogy a technológia piaci megjelenése végre belátható távolságba került. Alábbi cikkünkben áttekintettük, hogy mikorra várható egy laboratóriumi fejlesztésből, például a szilárdtest akkumulátorról, sorozatgyártásra kész termék.

Mikorra lesz megvásárolható termék egy laboratóriumi felfedezésből?

Szűcs Gábor

2017 óta aktív villanyautós, a Villanyautósok Közösségének oszlopos tagja, a miskolci találkozók szervezője. Környezettudatos családapaként nem csak az autó üzemanyagát, de a háztartás fogyasztását is igyekszik otthon, a háztetőn (áram) és a kertben (zöldség, gyümölcs) megtermelni. Mert nem mindegy, hogy mit eszünk meg és milyen levegőt szívunk be.