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
auto
2024. 04. 18. csütörtök

Újabb elektromos járműre indul állami vásárlási támogatás

elektromos kerékpár

Ma délelőtt az elektromos járművek vásárlásának állami támogatására létrehozott pályázatok kezelésével tavaly decemberben megbízott HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség sajtótájékoztatót tartott az elektromos rásegítésű teherszállító kerékpárok (e-cargo) vásárlási támogatásáról.

Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos, Steiner Attila, az ITM körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára, Weingartner Balázs, a HUMDA Zrt. elnök-vezérigazgatója, és Szujó Zoltán újságíró, riporter

Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős kormánybiztos elmondta, hogy hazánkban jelenleg kerékpáros forradalom zajlik, robbanásszerűen növekszik a kerékpárutak hossza, csak a tavalyi évben 250 kilométernél is több bicikliút épült. A környezetbarát közlekedés ösztönzéséhez 2021-ben elindult egy támogatási program, amely során elektromos rásegítéses (pedelec) kerékpárok vásárlására igényelhető maximum 50%-os, pedálszenzoros kerékpárok esetén maximum 90 ezer, nyomatékszenzoros kerékpárok esetén maximum 150 ezer forintos állami támogatás. A nyugati országokban már volt ilyen támogatás, de a közép-kelet-európai régióban Magyarország volt az első, ahol pedelecre lehet pénzügyi támogatásra pályázni.

Elektromos kerékpár kerülhet a karácsonyfa alá

Az elektromobilitás hazai támogatásának legújabb lépése az elektromos rásegítésű teherszállító kerékpárok (e-cargo) állami támogatása. Összesen 400 millió forint áll rendelkezésre ehhez a programhoz, amely várhatóan 800 e-cargo vásárlásának támogatására lesz elegendő. A kereskedők regisztrációja január 24-én indul, a pályázat pedig február 7-én nyílik meg az egyéni vállalkozók, gazdasági társaságok, civil szervezetek, egyesületek, egyházi szervezetek, és önkormányzatok számára. A HUMDA Zrt. által lebonyolított pályázat során az e-cargo bicikli nettó vételárának fele, de legfeljebb 500 ezer forint nyerhető el.

Forrás: HUMDA Zrt.

A pályázatra szakaszosan, február 7-től december elejéig lehet majd jelentkezni a forrás kimerüléséig az elektromobilitas.humda.hu oldalon. Abban nincs egyetértés, hogy várhatóan mennyi ideig fog kitartani a 400 millió forintos keret, a pesszimistább vélemények szerint akár 2 évre is elég lehet, hiszen jelenleg ez a fajta közlekedési eszköz nem népszerű hazánkban, becslések szerint kevesebb mint 100 darab fut belőlük az országban. Révész Máriusz szerint azonban nagyon gyorsan el fog fogyni a támogatási keret, már csak azért is, mert az e-cargo egy kiváló lehetőség például a járvány alatt megnövekedett forgalmú éttermek kiszállításának zöldítésére. Ráadásul január 1-jétől a cégek ingyenesen biztosíthatnak biciklit és e-bike-ot a dolgozóknak, aminek költségeit elszámolhatják.

A pályázók maximum öt e-cargót szerezhetnek be utófinanszírozott támogatással. A kereskedelmi forgalomban megvásárolható, elektromos segédmotorral felszerelt, pedálhajtású, kifejezetten teherszállításra kialakított felülettel rendelkező kerékpárok legnagyobb folyamatos névleges teljesítménye 250 W vagy annál kisebb lehet. Olyan új biciklikre kapható támogatás, amelyeknél a motor kikapcsol, ha a kerékpáros nem folytatja a pedálok hajtását, vagy elérné a 25 km/h-s sebességet. A hasznos teherbírásnak el kell érnie az 50 kg-ot, továbbá feltétel a nyomatékszenzoros vezérlés is. Kerékpáronként egy pótakkumulátor beszerzése is támogatott.

Forrás: HUMDA Zrt.

Steiner Attila, az ITM körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára hozzátette, hogy az ilyen támogatási pályázatok hozzájárulnak ahhoz, hogy a lakosság megismerhesse az elektromos technológiát, és csakúgy, mint a Zöld Busz Program során, az előítéleteiket és kezdeti aggodalmaikat leküzdjék.

A sajtótájékoztatón rákérdeztünk az elektromos autók vásárlását ösztönző állami támogatás jövőjére, amire azt a választ kaptuk, hogy jelenleg zajlik a Jedlik Ányos terv átdolgozása, ezután döntenek az új pályázati konstrukciókról, és hogy milyen technológiákra, milyen feltételekkel, és milyen célkitűzéseket szolgálva lehet majd pályázatot beadni, de az irány kijelölése egyelőre túl korai lenne.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.