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
auto
2024. 04. 19. péntek

Szoftverfrissítéssel javíthatja a Tesla a fűtés hibáját

elektromos autó

A közösségi médiában az elmúlt hetekben több hidegebb éghajlaton élő Tesla Model 3 és Y tulajdonos jelezte, hogy az autója fűtése nem működik, a rendszer hibát jelez.

A jó hír, hogy úgy néz ki a hiba okát megtalálták, és egy szoftverfrissítéssel orvosolni is lehet. Kérdés azonban, hogy ez végleg megoldja-e a problémát.

Átmenti megoldás?

A kanadai Telsa Owners Online tolmácsolásában érkezett a Saskatchewan Tesla Owners Club beszámolója arról, mire jutottak az ügyben nyomozó Tesla mérnökök. Saskatchewan tartomány Kanada középső részén helyezkedik el, területe közel 7 Magyarországénak felel meg, de csak 1,1 millióan lakják. Nyáron akár 38 fokig is felmegy itt a hőmérséklet, de télen hetekig tud -20 fok közelében maradni – a valaha mért leghidegebb érték -56,7 Celsius fok volt. Szóval a telet jól ismerik errefelé, így nem is véletlen, hogy itt is találkoztak a fűtési problémával.

A beszámoló szerint az ügyet vizsgáló Tesla mérnökök a helyszínen, a cég fremonti bázisán, illetve alaszkai téli tesztközpontjában közösen dolgoznak a probléma elhárításán. A vállalat állítólag hetek óta kiemelt helyen kezeli a kérdést, és a hibás autókat olykor éjszaka Kaliforniába szállítják, hogy a központban szedjék darabokra a kérdéses részeket.

Mint kiderült a jelenség nem közvetlenül a hőszivattyú meghibásodásából fakad. Azt kifejezetten úgy tervezték, hogy duplán, két körben halad át rajta a hűtőközeg, és akár -30 fokban is megfelelő hőt kellene előállítania. A vállalat Alaszkában végzi a téli teszteket, itt állandó tesztpályával rendelkeznek, de Európában például Norvégiába is küldenek kocsikat, hogy a sarkkör közelében kínozzák a technikát.

A dolgok jelenlegi állása szerint a gond abból adódik, hogy az autó orrában, alul lévő légbeömlő nyílások mechanikusan nyitható-csukható lamellái egyes esetekben nyitott állásban befagyhatnak, és a motor nem tudja becsukni őket. A beáramló hideg levegőt a szenzorok azonban hibának érzékelik, és a kompresszor védelmében letiltják a hőszivattyú működését.

Ezek a lamellák tudnak befagyni, ha telemennek hóval.

A Tesla egyelőre azt javasolja a tulajdonosoknak, hogy ha az időjárási körülmények indokolják, rendszeresen tisztítsák meg a légbeömlőt, hogy ne tudjon befagyni. Addig is, amíg rájönnek mit kezdjenek a jelenséggel, készül egy szoftverfrissítés, amely a lamellák nyitott állása esetén is engedélyezi a hőszivattyú működését. Az persze kérdéses, ez jár-e bármi negatív következménnyel, úgyhogy valószínű, hogy ennyivel nem ússza meg a vállalat a dolgot.

A legfrissebb hírek szerint egyébként a frissítés már házon belül ki is ment a saját tesztcsapat autóira, és 2021.44.30.6 jelzéssel hamarosan megkapják az ügyfelek autói is. (A jelenleg elérhető legfrissebb kiadás a 2021.44.30.5)

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.