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
auto
2024. 04. 20. szombat

Már egy ideje folyik a próbagyártás a Tesla Berlini gyárában – az eredeti 250 komplett autós engedélyük után, nemrég 2000 karosszéria legyártására kaptak engedélyt tesztelési céllal. Ezek a félkész, vagy épp működőképes kocsik arra szolgálnak, hogy beállítsák a gépeket, rátaláljanak az új gyártósor hibáira, és betanítsák az alkalmazottakat. Egyes példányokat pedig töréstesztekhez, illetve extrém időjárás tesztekhez használják.

Utóbbi kategóriába tartozik pár darab, amit Norvégiába szállítottak, hogy megnézzék, hogyan bírják az ottani telet. Ezeket az autókat közúti forgalomban használja a gyártó, ezért be kellett őket regisztrálni, illetve rendszámozni a hatóságoknál. Így viszont fény derült legalább egy turpisságra.

A kevesebb több

Azt már egy ideje tudjuk a berlini Model Y kapcsán, hogy a kocsi váza 3 fő darabból fog állni. A középső akkupakk mellett elöl és hátul egy-egy présöntvény váltja a megannyi külön összehegesztett alkatrészt. A Model 3 esetében az autó hátsó szerkezete például 70 külön darabból áll, de ezt a Model Y-nál előbb kettő, majd egyetlen hatalmas elemre cserélték. Az austini és berlini gyár azonban ennél is tovább lép, és már az autó eleje is egy darabban készül. Ez nem csak olcsóbb, gyorsabb és precízebb gyártást tesz lehetővé, de jelentős súly megtakarítással is jár.

Ez persze eddig csak elmélet volt, hiszen az új technológiával készülő autókat még nem forgalmazzák. Valószínűleg ennek az eredményét látjuk az egyik első Norvégiában regisztrált berlini autónál. Az alvázszám alapján a német gyárból származó Performance példányt január 7-én állították forgalomba a skandináv országban, és a nyilvánosan elérhető adatokból egy érdekes adat került ki: az autó teherbírása 562 kg. Ez azért keltette fel a Teslás Twitter közösség figyelmét, mert a Kínában készülő és Európába importált Long Range változatok mindössze 390 kilóra vannak hitelesítve. A két nagy akkus modell alapvetően megegyezik sok paraméterben, de a Perfromance erősebb és nagyobb fékeket kap, illetve több teljesítményt vehet ki a motor az akkuból. A jelenleg forgalmazott változatban pedig nemhogy könnyebb, de 13 kilóval még nehezebb is a Performance. Az autó hasznos teherhordó képessége összefüggésben van a saját tömegével (is), ezért valószínű, hogy a berlini tesztpéldány azért vihet 44%-kal több  súlyt, mert könnyebb kínai társánál.

A címlapkép forrása: Lasse Edvardsen, Twitter

Egy héten belül indulhat a gyártás a Tesla új üzemeiben

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.