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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Néhány éve a világ szinte minden pontján népszerűvé váltak az ún „escape room”-ok, vagyis a szabadulószoba játékok. Ennek lényege, hogy a résztvevőknek meghatározott időn belül kell logikai vagy ügyességi feladatok segítségével kijutni egy szobából vagy szobarendszerből. Kialakulásukat az 1990-es években olyan népszerű room-escape játékok tették lehetővé, mint a Myst, vagy a Nine Hours, Nine Persons, Nine Doors. Egyes források az inspirációs hatások között említik Agatha Christie népszerű krimijeinek logikai megoldásait is. A szabadulószobák idővel egyre népszerűbbek lettek. Megjelentek társasjáték formájában, majd újszerű, modern verzióban olyan tematikusan berendezett, szinte forgatókönyvszerűen megírt fizikai helyiségekben, élőben játszható formában, ahol időre kell megoldani a feladatokat és a siker valóban a logikai készségen és a megfigyelésen, illetve csoportos verzióban az együttműködésen múlik. A Covid szülte kényszerű home office 2020-ban elhozta a legújabb generációt is, ahol már online vehetünk részt a különböző szabadulószobás játékokban, ami az otthonunk kényelméből nyújt egészen érdekes izgalmakat. Jómagam több ilyen projektben is részt vettem és bevallom meglepően izgalmas tud lenni még így is.

Ez lesz a szabadulószoba jövője?

A Ford erre a divathullámra felülve készítette el saját interaktív koncepcióját, a Mach-e Sync 4 rendszeréhez. A játék hozzáfér a kocsi hardware-eihez, így képes vezérelni a klímát, a hangszórókat, vagy az elektromos üléseket, ezzel fokozva a felhasználói élményt. Mindez kicsit hasonlít a 4D mozik működéséhez.

A játék lényegében a Mach-e 15,5″-os érintőképernyőjén zajlik. Forrás: https://media.ford.com

A kém-tematikájú játékban az autóban ülőknek egy csomagot kell kézbesíteniük egy titkos küldetés keretein belül. A végrehajtandó feladatokat a hangszórókon keresztül kapják a játékosok. Az interakció része a kéz nélküli csomagtérajtó nyitása, a fényszórók vezérlése, a klíma szabályzása, vagy éppen az elektromos ülésmozgatás. Mindezeket a játék is aktiválhatja, de a játékosok adott ponton teljesítendő feladatainak része is lehet. A Ford természetesen gondolt a biztonságra is. A fűtésen és a hangszórókon kívül semmilyen más rendszert nem lehet aktiválni, ha az autó mozgásban van! Ezen kívül a ma már klasszikusnak mondható szabadulószoba verzióitól eltérően a játékosok bármikor kiszállhatnak az autóból a játék elvesztése nélkül, amennyiben ez biztonságos!

A játékban az utasok is részt vehetnek, de fontos, hogy menet közben korlátozottak a funkciók. Forrás: https://media.ford.com

A játék egy saját fejlesztésű külső eszközre van telepítve, amin iOS operációs rendszer fut és Apple CarPlay segítségével kapcsolódik az autóhoz.

„Ez egy olyan szórakozási lehetőség, amelynek komoly oldala is van, hiszen megmutatja, hogy a mai autókban lévő technológiával mi minden lehetséges!”

fejtette ki Carsten Starke a Ford of Europe belső anyagokért, valamint ügyfélélményért felelős műszaki szakértője, aki szerint:

„Azzal, hogy képesek vagyunk interakciót létrehozni a jármű és vezetője között, új utakat nyithatunk meg a jövőben más lehetőségek, például az interaktív használati utasítás vagy akár a vezetői coaching felé.”

Carsten iPhone-ja épp csatlakoztatva van a CarPlay-en keresztül. Ezek szerint neki sikerült „kiszabadulnia”. Forrás: https://media.ford.com

Mire jó ez?

A villanyautó szabadulószoba egyelőre pusztán munkakoncepció, melyet a Ford of Europe fejlesztett ki a Ford Emerging Technology & Innovation szoftverfejlesztési csapata, valamint a kaliforniai Palo Altoban működő IoT-kutatócsoportjával közösen. A cél az volt, hogy demonstrálják, hogyan tudja a felhasználó egy interaktív játékos program segítségével jobban megismerni és ezáltal kihasználni a járműve képességeit. Hosszútávon pedig bepillantást engedhet a jövő olyan alkalmazásaiba, amelyek a töltőállomásokon töltés közben, vagy akár a jövőbeli autonóm járművekben való utazás közben is szórakoztathatják vagy oktathatják a járművezetőket és az utasokat.

Zvara Szabolcs

Hiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához.