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
auto
2024. 03. 28. csütörtök

Hatalmas volt a növekedés a konnektoros autók világpiacán – itt a 2021-es Top 20

A 2021-es év a jelenlegi becslések szerint a kilábalás kezdete volt a világ autópiacán – elsősorban az enyhén pozitív amerikai, és a jelentősen javuló kínai mérlegnek köszönhetően.

Most a Cleantechnica éves gyártói és típusra bontott statisztikájának köszönhetően már azt is tudjuk, hogy

az elektromos és plug-in hibrid autók együttes eladásai egy év alatt több mint a duplájára emelkedtek, piaci részesdésük pedig már megközelítette a 10%-ot.

Gyorsul a tempó

A konnektoros autók piaci részesedésének növekedést gyakran azzal magyarázzák a szkeptikusok, hogy a szűkülő autópiac felnagyítja ezeknek a modelleknek a százalékos arányát, azonban a tavalyi számokból egyértelműen látszik, hogy az eladások 3,1 millióról több mint a duplájára, 6,5 millióra emelkedtek egy év alatt. Az elérhető adatok alapján, becslésünk szerint, ebből 4,6 millió volt tisztán elektromos és 1,9 millió plug-in hibrid.

A piaci részesedés növekedése százalékos formában már egészen kezd hasonlítani egy exponenciális függvényre, így, még ha a mostani ~10% nem is tűnik túl soknak, érdemes észében tartani, hogy ez egy évvel korábban 5%, 2017-ben pedig 2% alatt volt. Hogy ez az adat nem fog minden következő évben duplázódni, annak elsősorban a gyártási kapacitás keresztmetszete az oka - a legtöbb gyártó arról számol be, hogy a kereslet felülmúlja a kínálatot.

Bár azt is gondolhatnánk, hogy a növekedés elsősorban a plug-in hibrideknek köszönhető, a konnektoros kategórián belül ezek részesedése évek óta a 25-30% közötti tartományban mozog, a mérleg pedig tavaly éppen a tisztán elektromosok oldalára billent.

A legnépszerűbb típusok listáját immár negyedik éve a Tesla Model 3 vezeti - tavaly 500 ezret adtak el a Tesla olcsóbb szedánjából. A második helyre a csak Kínában kapható 5000 dolláros miniautó a Wuling HongGuang Mini EV került, amely rendkívül népszerű hazájában. A harmadik a Tesla Model Y lett, amit az amerikai után most már a cég kínai üzeme is gyárt, és így az eladások 400 ezer fölé mentek. Európába ennek mindössze 5%-a jutott, úgyhogy a növekedésnek még nincs vége - heteken belül indulnak a kiszállítások két új gyárból. Jelentősen lemaradva a negyedik a VW ID.4 lett, ami a cégcsoport legnépszerűbb elektromos modellje volt. Ezt öt különböző, csak Kínában kapható jármű követi, amelyek közül három egyébként plug-in hibrid. A lista 10. helyét a VW ID.3 szerezte meg 76 ezer eladott példánnyal.

Ha az eladási számok változását nézzük, akkor azt látjuk, hogy a toplistán már korábban is szereplő modellek közül tavaly a Zoé és a Kona kivételével mindegyik növekedni tudott. Elpusztíthatatlannak tűnik a Nissan Leaf, amely a 2020-as 20%-os esés után 15%-ot tudott növekedni. A siker kulcsa valószínűleg a jó felszereltség és az agresszív árazás. A 64 ezer darabból 36 ezret Európában adtak el.

A márkák versenyét tavaly is a Tesla nyerte - a vállalata  2020-as 36%-os növekedés után újabb 87%-kal növelte eladásait. Idén sem valószínű, hogy elveszítenék az első helyet, inkább csak az a kérdés, hogy átlépik-e a 1,5 milliót, vagy kicsit alatta maradnak. A kínai BYD és SGMW után következnek a nagy német márkák, a VW, a BMW és a Mercedes, de lemaradásukat jól jelzi, hogy együttes eladásaik is csak a második helyre lenne elég. A kínai SAIC után a Volvo, az Audi és a Hyundai zárják a Top 10-et. Tavaly már nagyjából 100 ezer konnektoros eladás kellett ahhoz, hogy valaki beférjen a Top 20-ba.

Ha az autógyártók anyacégeit, a csoportokat hasonlítjuk össze, a Tesla akkor is megőrzi első helyét, bár előnye jelentősen csökken. A második VW Csoport után két kínai vállalat, a SAIC és a BYD következnek, majd az ötödik helyre a Stellantis fért még be.

A tisztán elektromos modellek eladásait tekintve szintén a Tesláé az első hely - piaci részesedése 2%-ot csökkent a világpiacon. Ahogy az európai eladások kapcsán a VW-nél is megjegyeztük, ezek a mozgások törvényszerűek ha egy kevés (érdemi) szereplőt felvonultató piacon hirtelen sokan lesznek. A második SAIC 2%-kal lett erősebb, míg a VW Csoport és a BYD részesedése 1-1%-kal csökkent. A tisztán elektromosok piacán a Stellantis kénytelen volt átadni az ötödik helyet a Hyundai Motor Groupnak.

Címlapfotó: Wu Wa, Youtube

Itt a toplista: tavaly minden ötödik újautó konnektoros volt Európában

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

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.