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
auto
2024. 04. 19. péntek

Február 11-től március 6-ig, Kőbánya-Kispest és Vecsés között a Volánbusz üzemeltetésében közlekedik majd az a Solaris Urbino 12 electric H2 típusú autóbusz, amely a legelső hidrogén-üzemanyagcellás buszként vesz részt Magyarországon a közösségi közlekedésben.

Forrás: HUMDA

A 89 utas szállítására képes, háromajtós, 12 méter hosszú jármű a Zöld Busz Program több mint három hétig tartó demonstrációs mintaprojektjével érkezik hazánkba, és a HUMDA Magyar Autó-Motorsport és Zöld Mobilitás-fejlesztési Ügynökség Zrt. azt várja tőle, hogy hasznos tapasztalatokkal szolgáljon majd a technológia hétköznapi felhasználhatóságával kapcsolatban. A tesztjelleggel közlekedő járművet bárki kipróbálhatja, díjmentesen igénybe vehető.

A Prim-Vol Trade Kft. által biztosított buszban egy 70 kW teljesítményű hidrogén-üzemanyagcella dolgozik, amelybe a jármű működése során hidrogéngáz kerül. A hidrogén és a légköri oxigén kémiai reakcióba lép, melynek eredménye a ZF AV 130 integrált elektromos motort hajtó elektromos energia, valamint a kipufogón távozó víz. A jármű tetején elhelyezett, összesen 1560 literes össztérfogatú kompozit hidrogéntartályok egyszeri feltöltésével 350-400 kilométert képes megtenni a jármű. A tartályokban összesen 36,8 kilogramm hidrogéngázt lehet tárolni 350 bar nyomáson. A zöld hidrogént a Linde Gáz Magyarország Zrt. szolgáltatja.

Forrás: HUMDA

Steiner Attila, az Innovációs és Technológiai Minisztérium körforgásos gazdaság fejlesztéséért, energia- és klímapolitikáért felelős államtitkára szerint az akkumulátoros elektromos buszok jó megoldást jelentenek a helyi és agglomerációs közösségi közlekedésben, de nagyobb távolságokon már a hidrogénhajtás jelentheti az optimális technológiát. Hozzátette, hogy ez a mintaprojekt azt a célt szolgálja, hogy jobban megismerjük a technológia lehetőségeit és határait a tömegközlekedésben, de hosszú távon az is fontos cél lesz, hogy a hidrogén előállításához használt energia szén-dioxid-kibocsátástól mentes legyen. Weingartner Balázs, a HUMDA elnök-vezérigazgatója hozzátette, hogy a hidrogénbuszok előnye, hogy hatótávban már felveszik a versenyt a dízelbuszokkal, és a töltési idejük sem sokkal hosszabb, azonban egyelőre egy viszonylag drága megoldásról van szó.

Nem jött ki a matek, a francia város lemondta a hidrogénes buszokat

A Solaris Urbino 12 electric H2 üzemanyagcellás jármű még 2019-ben volt a lengyel buszgyártó legújabb alternatív hajtású városi típusának bemutatópéldánya, azóta több nyugat-európai városban végzett próbafutásokat, most pedig Budapesten is bemutatkozik az utazóközönségnek. A tesztelés idejére az autóbusz üzemeltetéséhez szükséges hidrogént a Linde csoport magyarországi leányvállalata, a Linde Gáz Magyarország Zrt. biztosítja. A buszt a mintaprojekt ideje alatt a Linde első és eddig egyetlen magyarországi teszt hidrogéntöltő állomásán töltik az Illatos úti telephelyen.

A HUMDA közleményében azt is bejelentette, hogy HUMDA Green márkanév alatt folytatja a Zöld Busz Program és több elektromos meghajtású közlekedési eszköz támogatási rendszerének együttes kommunikációját a hatékonyság növelése érdekében. A HUMDA többi tevékenységétől elkülönülő új elnevezés célja, hogy segítse a zöld mobilitási megoldások ismertségének és népszerűségének növekedését, illetve azok fenntarthatósági szerepét.

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

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.