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
auto
2024. 04. 19. péntek

Amikor a Yamaha 2018-ban piacra dobta a Niken-t, mindenki azt gondolta, hogy a mérnököknek teljesen elmentek otthonról. Aztán a háromkerekű trike egész jó kritikákat kapott és végül megtalálta a helyét a piacon. Egy évvel korábban a franciaországi Le Mans-ban székelő Furion manufaktúra bemutatott egy kizárólag papíron létező koncepciót, amiben sok különlegesség volt. Önmagában a két hengeres, 650 köbcentis benzinmotor még nem mindenkit lobbantott lángra, de ha hozzátesszük, hogy a kétkerekűbe Wankel motort terveztek – amit a motorkerékpár-gyártásban még az autóknál is ritkábban alkalmaztak -, valamint megemlítjük, hogy egy 40 kW-os (55 Le) villanymotorral is kiegészítették volna, az már több mint érdekes! A koncepció először a Wankel Rotary, majd az M1 nevet viselte.

Itt a hibrid, hol a hibrid?

A Furion M1 hibrid hajtáslánca brutális, 180 Le-vel és 205 Nm-es nyomatékcsúccsal rendelkezett, ami álló helyzetből gyakorlatilag azonnal rendelkezésre állt. A motor összsúlya a villanymotorral és kiegészítőivel együtt sem haladta meg a 205 kilót és a fogyasztása sem a 4 litert. Persze csak papíron. Bár a két hengeres 650-es alapötlete jó volt és a számok is igen komolynak tűntek, sajnos mégsem valósult meg. A gyártók mostanra már kezdik bejelenteni az elektromos motorok fejlesztési programjait, koncepcióit, sőt bizonyos kategóriákban már olyan sorozatgyártott modellek is akadnak, mint a BMW maxirobogója, a CE-04, valahogy arra mintha nem sokan gondoltak volna, hogy az átmenetre a kétkerekűek esetén is megoldást jelenthetne a hibrid hajtás.

Ilyen a gyakorlatban a BMW CE-04

Ismerve az afféle érveket, hogy „a villanyautó nagyon gáz, mert semmi hangja nincs” joggal hihetjük, hogy egy olyan iparágban, ahol a dugattyúk hangja az autóknál is fontosabb, a teljes villanyosítás gondolata már elég ahhoz, hogy hatalmas port kavarjon és totális ellenállást váltson ki. Ugyanakkor nem szükségképpen kell lemondanunk a dugattyúk ordításáról, ha csak részben villanyosítunk. A kombinált hajtásnak köszönhetően úgy tehetünk valamit a környezetért, hogy a motorosok állandó, nehezen kielégíthető gyorsulási étvágyára is megoldást adunk. Ha csökkentjük a hagyományos benzinmotorok lökettérfogatát, de közben nem veszítünk erőt a kiegészítő villanymotornak köszönhetően, akkor miért is ne? Sőt! Véleményem szerint még a hengerek számát is csökkenthetjük és akár egyszerű sor kettes elrendezésben „csodálatos” hangorkánt adhatunk a motorosoknak úgy, hogy nem kell lemondanunk a vágyott erőről. Gondoljunk csak a V2-es nagy köbcentis chopperekre. Nem mindenkinek jön be az életérzés, de a hangot sokszor azok is irigylik, akik 1000-es sportmotoron ülnek. De akkor vajon hol vannak a hibrid motorok?

Minden tekintetben hibrid

A Yamaha méltán lehet büszke az elmúlt évek egyik legsikeresebb motorjára, az MT-09-re, ami először hozta el a japán motorgyártásba azt, amihez az európai gyártók értenek csak igazán: a praktikum és megbízhatóság mellett karaktert is adtak, egy unalmas kategóriának.

Yamaha MT-09

Ha valakinek mind a Niken trike adta stabilitás és fűszer, mind pedig az MT-09 ereje és megbízhatósága tetszik, annak jó hír, hogy a Yamaha bejelentette legújabb koncepcióját, amelyben a két – egyébként a maga kategóriájában sikeres – motort összegyúrja és hibrid hajtáslánccal dobja piacra. Az alapot továbbra is a Yamaha Niken adja, tehát a motor elől kettő, hátul egy keréken gurul majd, valamint megmarad a CP-3 folyadékhűtéses, soros három hengeres 847 cm³-es benzinmotorja, de kiegészül két, közvetlenül az első kerékagyakra szerelt direkt meghajtású villanymotorral, amelyek további 47 LE-t adnak a teljesítményhez. A Furion M3 névre keresztelt koncepció kinézetre tulajdonképpen úgy néz ki, mint egy MT-09 dupla első kerékkel.

Yamaha Furion M3

Ez azért már nem játék

A háromkerekű összteljesítménye a hibrid hajtáslánccal 160 LE-re emelkedik, ami már közelít a szupermoto kategóriához. Az össznyomaték 140 Nm, aminek túlnyomó része az első kerekeket hajtja, így egészen biztos, hogy speciális érzést nyújthat és új dimenziókat nyit meg a motorozásban. A motor hajtásrendszerének elektromos részét egy 2,2 kWh-s akkumulátor táplálja, amelyet regeneratív fékrendszer egészít ki, amivel további fogyasztáscsökkenés érhető el.

Furion M3 technikai adatok

Ha a koncepció tényleg megvalósul, akkor talán a Yamaha a Furionnal karöltve elmondhatja magáról, hogy rátalált valamire a motorozás jövőjét illetően, amit a többi gyártó is implementálhat majd. Persze a dizájn, a forma továbbra is megosztó lehet, de amennyiben a hibrid hajtáslánc sikeres lesz, olcsón és könnyen gyártható, nem lesz túl magasan a motor súlypontja az akkumulátorok miatt, akkor sokan beleszerethetnek. Azt már tudjuk, hogy az elektromos járművek milyen gyorsulásra és nyomatékleadásra képesek, amiért a motorimádók zöme a hangnál is jobban odavan. Ezesetben viszont a hangról sem kell lemondaniuk!

Zvara Szabolcs

Hiszek abban, hogy a legkisebb tettnek is lehet óriási hatása ezért villanyautót használok, amit napelemről töltök. Igyekszem a háztartást műanyagmentesíteni, a hulladékot szelektíven gyűjteni, az elhasznált dolgokat újra felhasználni és amit lehet a saját kertben megtermelni. Jó érzés tudni, hogy ez nem csak nekem számít, ezért csatlakoztam a Villanyautósok.hu csapatához.