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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

Nagy a mozgolódás a Redwood Material háza táján: mióta beszámoltunk a vezérigazgatóval, JB Straubellel készített interjúról az akkumulátor-újrahasznosítás jövedelmezőségéről, két fontos bejelentést is hallhattunk a nevadai vállalattól. Az egyik, hogy az elektromosautó-akkumulátorok újrahasznosítására szakosodott cég az európai akkubizniszben is részt kíván venni, ezért két nagy újrahasznosító üzemet fog felhúzni a kontinensen.

Anyagilag is megéri az akku-újrahasznosítás

Az erről szóló sajtóközlemény meglehetősen szűkszavú, de Straubel egy interjúban elmondta, hogy a Redwood Materials több milliárd euró összértékű beruházásokat tervez a következő évekre Európában, és már megkezdődött a helyszínek keresése. A cél az, hogy az újrahasznosító üzemek minél közelebb legyenek az autó- és akkumulátorgyárakhoz, így skandináv, brit, német, valamint kelet-európai helyszínek is szóba jöhetnek. A Tesla társalapítója és egykori igazgatója a Der Spiegel német portálnak úgy nyilatkozott, hogy a használt akkumulátorokból történő fenntartható másodnyersanyagok előállítása új akkumulátorok gyártásához már 2024-ben megkezdődhet Európában.

A 2017-ben alapított Redwood Materials tevékenységének egyik fontos eleme, hogy rézfóliát gyárt az akkumulátorok anódjának gyártásához. Mivel ez a rézfólia jelenleg túlnyomó részben Ázsiában készül, hatalmas utat kell megtenniük az amerikai (és európai) akkugyárakig, ami nem csupán környezeti szempontból előnytelen, de a magas költségei sem éppen ideálisak. A Redwood úgy számol, hogy csak ennek a terméknek a helyi (amerikai) gyártásával évi több mint 5500 tonna szén-dioxid kibocsátása előzhető meg.

500 GWh: felforgatná az akkupiacot az amerikai startup

A másik nagy bejelentés, hogy a cég elindította nagyszabású akkumulátor-újrahasznosító programját Kaliforniában autógyártó partnereivel közösen. Mint korábban beszámoltunk róla, a Redwood összeállt a Teslával és a Panasonic-kal, valamint a Nissan akkugyártójával, az Envision AESC-vel, hogy az akkumulátoros gyártása során keletkezett hibás cellákat újrahasznosítsa. A Forddal és a Volvóval kötött megállapodás azonban már az elektromos autókból kikerülő használt akkumulátorok újrahasznosításáról (is) szól. A Redwood a kereskedésekkel és bontókkal együttműködve összegyűjti az elektromos és hibrid autókból kiszerelt lítium-ion és nikkel-metál-hidrid (NiMH) akkukat, hogy aztán feldolgozás után visszatérhessenek az akkugyártás folyamatába. A Redwood további autógyártók jelentkezését várja a programba.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.