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
auto
2024. 04. 19. péntek

Az Extreme E elektromos versenysorozat szervezői a kezdetektől fogva hangsúlyozzák, hogy a bajnokság nem csupán a versenysport izgalmairól és a szórakozásról szól, hanem egy küldetés is egyben, melynek célja bemutatni bolygónk legsérülékenyebb területeit és azokat a technológiákat, amelyekkel küzdhetünk a klímaváltozás ellen. Így tehát nem meglepő, hogy a FIA és az Extreme E közösen úgy döntöttek, hidrogén-üzemanyagcellás járművekkel is elindítják a ralibajnokságot.

Videó: hatalmasat bukfenceztek villanyautóval a sivatagban

Arról egyelőre nem született döntés, hogy a hidrogénautókat felvonultató Extreme H hogyan fog létezni az Extreme E mellett. Alejandro Agag igazgató, aki a Formula E szériának is az alapítója, elmondta, hogy a csapatokkal közösen a következő hónapokban döntik majd el, hogy két különböző kategória legyen, teljesen átálljanak hidrogénre, vagy esetleg közös versenyben küldjék egymás ellen a két technológiát.

Az Extreme H voltaképpen csak az autók hajtásláncában fog különbözni az Extreme E-től: az akkumulátorok helyére üzemanyagcellát és hidrogéntartályokat szerelnek, az üzemanyag pedig zöld hidrogén lesz, amit nap- és szélenergiával állítanak elő. A járművek alváza és karosszériája marad ugyanaz, és továbbra is a legbarátságtalanabb terepeken rendezik majd a versenyeket. A hidrogénautók fejlesztése már megkezdődött, várhatóan 2023 elején mutatják be az első prototípusokat.

Az újságírók egyébként megkérdezték Agagot, hogy mi a véleménye azokról a kritikákról, melyek szerint a hidrogénes hajtásláncok nem annyira hatékonyak, mint az akkumulátoros elektromos rendszerek, amire azt felelte, hogy hallott ezekről és meg is érti őket, de ő továbbra is úgy véli, hogy a megoldás nem csak az elektromos, vagy csak az üzemanyagcellás technológia, hanem a kettő kombinációja. Mindazonáltal azok a nézetek, hogy az akkumulátoros rövid távon, a hidrogénes pedig nagyobb távolságokon ideális, az Extreme H sorozatban nem fog érvényesülni, hiszen továbbra is rövid, villámgyors futamokra számíthatunk.

Fraunhofer Institute: a hidrogénautó lyukas zsákba öntött pénz

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.