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
auto
2024. 04. 20. szombat

A február közepe óta gyártott Enyaq Coupé iV, valamint az Enyaq iV új példányai már a Škoda vadonatúj ME3 szoftverváltozatával készülnek a csehországi Mladá Boleslavban, de a vállalat ma bejelentette, hogy 2022 második felében minden olyan vásárló megkaphatja a nagyszabású frissítést, aki korábban vette át villanyautóját. A frissítés ingyenes lesz, ám a tulajdonosoknak el kell látogatniuk egy szervizbe a telepítéshez.

Az ME3 szoftververzió átfogó frissítéseket tartalmaz az infotainment rendszer funkcióihoz, vezérléséhez, és dizájnjához, valamint a Digital Cockpithez és a Head-up Display-hez. Emellett a Škoda Connect applikáció online szolgáltatásait is továbbfejlesztették az alkalmazottak. Az akkumulátorkezelés fejlesztései révén javult a töltési teljesítményt, rövidül a töltési idő, és nő a hatótávolság.

Az új Battery Care mód védi az akkumulátort és meghosszabbítja annak élettartamát. Ezt egy, a központi kijelzőn található gombbal aktiválhatja a tulajdonos, 80 százalékon limitálva a következő töltés során elérhető töltöttségi szintet. A program elindítása az egyenáramú töltési sebességet és a maximális töltési teljesítményt is lekorlátozza. Emellett változik az infotainment rendszer Charging (Töltés) ​​menüje is. A töltési és hatótávolság-grafikon mostantól információkat is tartalmaz a célállomásról és a szükséges töltési megállókról.

Villámteszt: Škoda Enyaq iV

A töltések tervezése is egyszerűbbé vált: a navigációs rendszerben például a Hozzáadás gomb megnyomásával egy alternatív töltőállomást is beilleszthetünk az aktuális útvonalba. Minden tervezett töltési szünet esetén részletesen megjelenik az akkumulátor fennmaradó kapacitása és a várható töltési idő.

Az ME3 új vezetési profilt hoz az Enyaq iV összkerékhajtású változataihoz. Az úgynevezett Traction üzemmódot burkolatlan utakon vagy csúszós felületeken történő vezetéshez tervezték, és állandó összkerékhajtást biztosít 20 km/h sebességig.

Az új szoftver a digitális pilótafülke (Digital Cockpit) és a Head-up Display megjelenítését is javítja. A járművet körülvevő tárgyak távolságának megjelenítése intuitívabbá vált, és az akkumulátor töltöttségi szintje is százalékban jelenik meg a megfelelő akkumulátorszimbólum mellett. A Head-up Display mostantól az akkumulátor aktuális töltöttségi szintjét is mutatja, és többek között 3D-s megjelenítést biztosít az úti cél távolságáról. A vezetési adatok külön profilként jeleníthetők meg a Digital Cockpit jobb oldalán.

Az akkumulátor hőmérséklet-szabályozása a korábbinál alacsonyabb hőmérsékleten aktiválódik, és ezentúl folyamatos lesz, ezáltal az aksi gyorsabban eléri az ideális hőmérséklet-tartományt, és hosszabb ideig marad benne. Ennek köszönhető, hogy az Enyaq Coupé iV 80 már akár 544, az iV 80x 520 kilométert, az iV 60 pedig 416 kilométert is el tud menni egy töltéssel a WLTP szerint. Azt azonban nem részletezte a gyártó, hogy az Enyaq iV divatterepjáró egyes típusainak mennyivel növeli hivatalos hatótávját a frissítés.

Villanyautó teszt: Škoda Enyaq iV 80 Sportline

A szoftverfrissítéssel a már az elmúlt hónapokban emlegetett töltésiteljesítmény-növekedést is megkapják a Škoda vásárlói, azaz egyenáramú töltés esetén a bruttó 62 kWh-s akkumulátorral szerelt járművek akár 120 kW-os töltési teljesítményt is elérhetnek, a nagy, bruttó 82 kWh-s akkumulátorral szerelt Enyaq iV modellek pedig akár 135 kW-ot is. Ez azt jelenti, hogy egy gyakori, nyilvános 50 kW-os töltőállomáson a töltési folyamat 55 percet (62 kWh akkumulátor) vagy 70 percet (82 kWh akkumulátor) vesz igénybe 10-80 százalék között.

Néhány apróbb módosítást is tartalmaz az új szoftver, növelték például a tolatókamera kijelzőjének fényerejét és kontrasztját, a többfunkciós kormánykerék jobb küllőjén található Travel Assist vezérlőgombja pedig most már az ismételt megnyomásokra is reagál, és két asszisztensi szint között vált.

Simon Zsolt

Nem az autózás, hanem a környezetvédelem iránti elkötelezettség sodorta a Villanyautósok közé, hogy geográfus és közgazdász tanulmányai befejezése után tudásával segíthesse egy fenntarthatóbb világ kialakulását.