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
auto
2024. 04. 25. csütörtök

A Panasonic megerősítette a pletykákat

elektromosautó-akkumulátor

Egy hónapja számoltunk be róla, hogy a Nikkei Asia gazdasági lap információ szerint a Panasonic már jövőre megkezdheti az új 4680-as formátumú aksik gyártását. A japán vállalat most sajtóközleményben tájékoztatott a projekt státuszáról, és megjelölte a hivatalos gyártási céldátumot is.

A legtöbb hírportált elnézve azonban úgy tűnhet, hogy homokszem került a gépezetbe, és egy évet csúszik a gyártás. Pedig dehogy.

Lost in translation

Januári hírünk arról szólt, hogy a Nikkei oszakai tudósítója szerint – itt található a Panasonic székhelye – a japán vállalat már 2023-ban megkezdi az új 4680-as cellák szállítását a Teslának, és azt prognosztizálják, hogy 15%-kal nőhet az autók hatótávja az új aksikkal. A híradás szerint a cég már idén megkezdi a tesztgyártást, hogy tökéletesítse a technológiát, jövőre pedig beindul a sorozatgyártás is. A lap 700 milliós beruházásról beszélt Wakayamában, és évi 10 GWh gyártási kapacitást véltek tudni.

A nem hivatalos értesülések után egy hónappal, a Panasonic tegnap, február 28-án adott ki sajtóközleményt a projekt státuszáról és a terveikről. A hírt több portál is úgy vette át, hogy az új aksik gyártása 2024 márciusában indulhat meg, ami azt jelentené, hogy a múlt havi értesülések tévesek voltak, illetve hogy az akkugyártónál esetleg gondok vannak a fejlesztéssel. Természetesen ezt nem lehet teljesen kizárni, de valószínűbb, hogy az óvatosan, vagy talán kicsit furcsán megforgalmazott sajtóközlemény zavart meg egyeseket.

…mass production are set to begin in the fiscal year ending in March 2024.

A fenti idézet a közlemény releváns része, és a probléma forrása. Van pár olyan vállalat a világon, amelynek üzleti naptári éve nem teljesen egyezik meg a hagyományos naptári évvel. Ez legtöbbször akkor fordul elő, ha a cég egy olyan iparágban van, vagy olyan termékeket forgalmaz, amelyek erősen szezonálisak, és több értelme van a főszezon zárásához igazítani a pénzügyi évet, mint a Gergely naptárhoz kötni azt. A Panasonicnál is ez a helyzet, a vállalat pénzügyi éve nem decemberrel, hanem márciussal ér véget.

A Panasonic gyára Wakayamában. Forrás: Google Maps

A vállalat kicsit nyakatekert módon azt jelentette be, hogy az új aksikat a 2024 márciusában véget érő pénzügyi évben küldik gyártásba, ezt értették félre sokan úgy, hogy két év múlva érkeznek az aksik. A valóságban azonban az a bizonyos pénzügyi év 2023. április 1-én kezdődik, és még ha nem is feltétlenül kell számítani erre a napra a gyártás megkezdésénél, semmi nem indokolja azt sem, hogy erre majd csak 11 hónappal később kerül sor. A cég kicsit ködösen fogalmaz, de ezt okkal teszi, hiszen nincs értelme egy konkrét naphoz, vagy hónaphoz kötnie magát, mivel a sorozatgyártás beindítása nem várt átmeneti problémákba ütközhet.

A Panasonic hivatalos közleménye egyébként azt is elárulja, hogy jelenleg Japánban több helyszínen folyik az új cellák fejlesztése, és fokozatosan építik majd ki a gyártási kapacitást annak teljes felfuttatása előtt. Ehhez az Oszakától 30 kilométerre fekvő, 1991-ben épített 100 ezer négyzetméteres Wakayama gyárban hajtanak végre átalakításokat a csarnokokon, de üzembe állítanak két új akkugyártó sort is.

4680: jövő év elején indul a sorozatgyártás a Panasonicnál

 

Biró Balázs

A fenntartható közlekedés elkötelezett híve, akit elsősorban a Tesla céltudatos és piacot felforgató tevékenysége rántott magával ebbe a világba, így publikációi elsősorban erre a területre koncentrálnak.